Trods brug af inkassofirma 'fortsætter skandalen': Blot én ud ti udenlandske chauffører har betalt

- Det er forkasteligt, siger dansk chauffør med 36 års erfaring.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) mener, at vi fortsat skal se tiden an, når han ser på stakken af ubetalte p-afgifter givet til udenlandske chauffører. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Det er langt fra godt nok, at udenlandske lastbilchauffører kan få den ene efter den anden parkeringsafgift i Danmark uden at betale så meget som én krone.

Sådan lyder kritikken fra brancheorganisationen Danske Vognmænd (DTL ), efter at nye tal ifølge organisationen stadig viser, at det går særdeles trægt med at inddrive pengene, de udenlandske chauffører for eksempel kan have fået ved at holde midt på streger eller parkere på reserverede parkeringspladser.

Kritikken kommer, efter at regeringen i begyndelsen af året blæste til kamp mod de ubetalte bøder, der på daværende tidspunkt løb op i 6.600 sager for i alt 11 millioner kroner.

Derfor vandt inkassofirmaet Euro Parking Collection fra Storbritannien opgaven med at tvinge chaufførerne til at få tegnedrengen op af lommen og betale.

Men den plan har indtil videre ikke været en succes, mener DTL.

- Det er en skandale, at sagaen om ubetalte p-afgifter kan fortsætte, siger administrerende direktør Erik Østergaard.

De tørre tal viser nemlig, at der er tusindvis af ubetalte bøder til udenlandske chauffører.

Siden januar har inkassofirmaet opkrævet i alt 521 bøder ud af de mere end 5.000 sager, de danske myndigheder har videresendt til inkassoselskabet, oplyser Færdselsstyrelsen til DR Nyheder.

'Problem for retssikkerheden'

Hermed er der blevet kradset lige under én million kroner ind til statskassen, når man fraregner inkassofirmaets salær.

Det får mildest talt ikke vognmændenes brancheforening til at klappe i hænderne.

- Det er et stort problem for følelsen af retssikkerhed, for ude i den anden ende sidder der nogle danske vognmænd, som oplever, at mens de betaler deres bøder, er de udenlandske chauffører fløjtende ligeglade.

- De ved, at pengene ikke bliver indkrævet alligevel, siger administrerende direktør Erik Østergaard, der ikke er i tvivl om, at der kun er én løsning, hvis man vil problemet til livs.

- Jeg har hele tiden sagt, at det eneste sprog, de her chauffører forstår, det er klamper (låse deres lastbil fast, red). Nu må ministeren tage det alvorligt, siger han.

Ifølge DTL er det særligt chauffører fra Bulgarien, Rumænien og Polen, der ikke betaler deres afgifter.

Blandt andet har brancheorganisationen fået aktindsigt i, hvor mange bøder, der er kradset ind per land per 29. juni.

Det viser, at der i alt er givet 2.205 bøder til polske chauffører, hvor blot fire er blevet betalt.

Til gengæld går det helt anderledes godt i Litauen, hvor det er lykkedes at få betaling fra i alt 238 ud af 715 uddelte bøder.

DR Nyheder har bedt Færdselsstyrelsen om opdaterede tal fordelt på lande. Den er dog ikke vendt tilbage med dette inden deadline.

Chauffør gennem 36 år: Det er forkasteligt

Kritikken af de danske myndigheders indsats for at inddrive parkeringsafgifterne bliver strammet yderligere, når man spørger den danske lastbilchauffør Dennis Jensen, der har kørt landevejene tynde de seneste 36 år.

- Det er forkasteligt. Jeg tænker, at den danske stat fejler. Hvis vi andre får en bøde ude i Europa, så skal vi betale på stedet. Hvis vi ikke gør det, så tager de vores pas og bilens papirer, indtil vi har betalt. Det er den danske stat, der er for vattet, siger lastbilchaufføren.

Hvad skal de gøre?

- De skal konfrontere chaufføren med det, og kan han ikke betale, så skal de tage pas og papirer, til han betaler, siger Dennis Jensen.

Minister: Det tager tid

DR Nyheder ville gerne have haft et interview med transportminister Benny Engelbrecht og spørge ham ind til, om andelen af betalte p-afgifter er tilfredsstillende.

Han ønsker dog ikke at stille op til interview grundet ferie og henviser til udtalelser, han har givet til JydskeVestkysten.

- Vi må bare konstatere, at der er nogle steder i Europa, hvor offentlig sagsbehandling tager utroligt lang tid i forhold til Danmark. Og det er desværre nogle af de steder, mange af de ubetalte parkeringsbøder stammer fra, siger Benny Engelbrecht, der med tilfredshed ser på, at det for eksempel er lykkedes at kradse godt med bøder ind i Litauen.

- Vores udgangspunkt var, at vi fik nul bøder betalt, så jeg synes egentlig, at det er ganske pænt, at vi nu får betalt omkring 40 procent af bøder i de lande, hvor myndighederne samarbejder, siger ministeren, der opfordrer til, at man viser tålmodighed.

Hos de danske vognmænd giver de dog ikke ret meget for ministerens svar på kritikken.

- Det er bedre end ingenting, men det er skævt fordelt, og der er rigtig mange lande, hvor man stadig ligger på nul eller næsten ingenting, og det dur bare ikke, siger underdirektør i DTL Ove Holm.

Færdselsstyrelsen skriver i en skriftlig kommentar, at de på "nuværende tidspunkt er tilfredse med samarbejdet med EPC."

- I de sager, hvor opkrævningsprocessen har kunne påbegyndes, har EPC opnået en succesrate, som styrelsen indtil videre finder er på et acceptabelt niveau.

- Ligeledes har der også været en række lande, hvor EPC kun i begrænset omfang, har kunnet påbegynde opkrævningsprocessen, da EPC afventer godkendelse fra de respektive landes myndigheder, inden EPC kan få adgang til kontaktoplysninger. I de lande viser de foreløbige opgørelser, at I de sager, hvor opkrævningsprocessen er påbegyndt, har EPC opnået en succesrate der er på niveau med den overordnede succesrate, hvilket Færdselsstyrelsen fortsat finder tilfredsstillende

FacebookTwitter