Trods hjælpepakke på 107 milliarder: Rederi tvivler på, at pengene rækker

Corona-krisen kradser, og pengene fosser ud af kassen hos det danske rederi DFDS.

Siden Danmark og Norge i weekenden lukkede grænserne, har DFDS' to Oslo-både ligget og vugget ved kajen i København. (Foto: Peter Langkilde © DR)

To store skibe ligger fortøjret ved Langelinie i København.

Under normale omstændigheder ville de sejle i rute mellem Oslo og København. Men intet er normalt i disse uger, hvor coronavirusset har lagt verden i benlås og sat en kæp i den økonomiske skibsskrue.

Siden Danmark og Norge i weekenden lukkede grænserne, har DFDS' to Oslo-både ligget og vugget ved kajen i København.

- Vi har stadig et stort fragtsystem. Men vi kan klart se, at fragten falder. Fabrikker lukkes rundt omkring på grund af manglende efterspørgsel, eller fordi de mangler dele i deres produktion. Det er en meget alvorlig situation, siger Torben Carlsen, direktør for DFDS.

Samme skæbne er overgået færgerne på den engelske kanal og på ruten mellem Amsterdam og Newcastle.

- Det har været nogle hektiske uger, og vi står i en meget alvorlig situation, siger Torben Carlsen, direktør for det danske rederi DFDS.

- Alene i Danmark har vi sendt 600-700 af vores kolleger hjem, heldigvis på den statslige lønkompensationsordning. Men den seneste uge har vi jo set hele vores passagersystem lukke ned i Europa, siger han.

60 millioner kroner ikke nok

For at holde liv i DFDS og tusindvis af andre virksomheder blev Folketingets partier i nat enige om en historisk stor hjælpepakke til erhvervslivet på hele 107 milliarder kroner.

Over de næste tre måneder vil staten pumpe over 50 milliarder kroner ud i dansk erhvervsliv for at holde økonomien oven vande, mens corona-krisen kradser.

De sidste 57 milliarder kroner sættes til side som garantier og lån til trængte virksomheder.

Den største udskrivning for staten er tilbuddet om, at virksomheder kan få betalt helt op til 100 procent af deres faste udgifter (se faktaboks).

Det er der sat 40 milliarder kroner af til i direkte statstilskud.

Men en virksomhed kan maksimalt få et tilskud på 60 millioner kroner i perioden.

Og det er aftalens dårlige nyhed for store virksomheder som DFDS. Rederiet havde sidste år en omsætning på 16,5 milliarder kroner, og i den sammenhæng rækker 60 millioner kroner ikke langt. Derfor kunne DFDS godt have ønsket sig, at der var højere til loftet i aftalen.

- Vi er rigtig glade for, at regeringen og Folketinget så hurtigt kommer ud med hjælpepakker. Men vi kan se, at der er nogle beløbsgrænser, som for relativt store virksomheder som DFDS skal op, hvis de skal have en effekt, siger Torben Carlsen.

DFDS er blandt andet bundet til faste udgifter til brændstofkontrakter og kontorfaciliteter.

- Vi har havneomkostninger, vi har omkostninger til brændstof, også når vi ikke sejler. Vi har store afskrivninger på de skibe, vi selv ejer, og vi har charteromkostninger til skibe, vi ikke ejer. Vi har kontorfaciliteter og en række faste udgifter til det. Totalt set er der tale om større omkostninger end de samlede personaleomkostninger, siger Torben Carlsen.

Han håber derfor, at der graves dybere i værktøjskassen. For 60 millioner kroner er ikke nok for DFDS, lyder han vurdering.

- Vi er glade for de 60 millioner kroner. Men det er klart, at det dækker langt fra vores faste omkostninger på de områder, der er ramt nu, siger Torben Carlsen.

Varetransporten skrumper

15 procent af DFDS forretning går på at fragte passagerer. Den del af forretningen er der nu lukket ned for.

De resterende 85 procent af omsætningen kommer fra varetransport. Men også her kan Torben Carlsen se, at markedet er ved at fryse til.

- Vi har stadig et stort fragtsystem. Men vi kan klart se, at fragten falder. Fabrikker lukkes rundt omkring på grund af manglende efterspørgsel, eller fordi de mangler dele i deres produktion. Det er en meget alvorlig situation.

Situationen er også mere alvorlig, end sidste gang verden løb ind i en krise - Finanskrisen i 2008 - vurderer Torben Carlsen.

- Jeg startede i DFDS lige midt i Finanskrisen, og det var selvfølgelig alvorligt. Men det var en bankdrevet krise. Der var nogle virksomheder, der mistede omsætning, huspriser, der faldt.

- Men der var ikke nogen indskrænkning i folks personlige frihed og bevægelighed. Derfor er det her en meget mere alvorlig situation, den føles meget mere alvorlig end finanskrisen for en virksomhed som DFDS, siger han.

Sådan er pengene fordelt i ny hjælpepakke

  • Tilskud: 50,2 milliarder kroner

  • Midlertidig kompensationsordning for selvstændige og freelancere ti milliarder kroner.

  • Midlertidig kompensation for virksomhedernes faste udgifter 40 milliarder kroner.

  • Dagpenge og sygedagpenge 0,2 millliarder kroner.

  • Finansiering og garantier: 57,44 milliarder kroner

  • Udvidelser af garantiordninger for SMV’er og større virksomheder (lånebeløb) 53,02 milliarder kroner.

  • Rejsegarantifonden 1,53 milliarder kroner.

  • EKF (likviditetskaution) 1,34 milliarder kroner.

  • Øgede lånemuligheder for elever og studerende 1,55 milliarder kroner.