Trods vækst i omsætning: Mærsk begynder året med milliardunderskud

Rederigiganten er ikke længere verdensmester i at kontrollere omkostningerne, siger analytiker.

A. P. Møller - Mærsk skal blive bedre til at holde omkostningerne nede, lyder det fra aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

A. P. Møller-Mærsk oplevede en vækst i omsætningen på 30 procent i årets første kvartal.

Men samtidig har shippinggiganten så svære betingelser for sin søfragtforretning, at resultatet er endt med et minus på 220 millioner dollars - svarende til 1,4 milliarder kroner.

Administrerende direktør Søren Skou udtrykker glæde over det første tal og skuffelse over det andet.

- Imidlertid var vores resultater på den korte bane utilfredsstillende, især den Ocean-relaterede del af vores forretning, udtaler han i forbindelse med kvartalsregnskabet.

Forretningsområdet Ocean består af rederierne Maersk Line og nytilkøbte Hamburg Süd samt otte havneterminaler, som bruges af selskabets egne rederier.

Skuffelse i analytikerkorps

Aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank vurderer, at A. P. Møller-Mærsk har været dårlig til at styre sine omkostninger i årets første kvartal.

- Helt overordnet får Mærsk en vanskelig start på 2018, fordi omkostningerne i deres søfragtdivision er noget højere, end jeg og resten af analytikerkorpset havde ventet.

Det kniber simpelt hen med at holde omkostningerne nede, fortæller Morten Imsgard.

- Vi er vant til at se, at Mærsk er verdensmester i omkostningskontrol og et af verdens bedste rederier til at tjene penge. Men det er de ikke i øjeblikket, siger han.

Administrende direktør Søren Skou udtaler, at A. P. Møller-Mærsk nu tager konsekvensen og forsøger at rette hurtigt op.

- Som svar på de nuværende udfordrende markedsvilkår implementerer vi en række kortsigtede initiativer, så vi igen bliver profitable. Og vi fastholder vores guidance for 2018.

Hårdt 2017 med faldende rater og cyberangreb

A. P. Møller - Mærsk foretog sidste år et kæmpe opkøb af shippingvirksomheden Hamburger Süd og frasolgte olievirksomheden for udelukkende at satse på transport og logistik.

Rederiet Maersk Line har dog i årevis kæmpet med faldende fragtrater - priser på fragt - og høje brændstofpriser.

Koncernen kom ud af sidste år med blodrøde tal på bundlinjen - syv milliarder kroner tabte A. P. Møller - Mærsk i 2017.

Det skete blandt andet efter en sommer, hvor koncernen blev ramt af et massivt hackerangreb, der kom til at koste op mod to milliarder kroner.