Trusler om inkasso kommer bag på forbrugere

Flere henvender sig til Forbrugerhotline, fordi de er blevet truet med inkasso for varer, de ikke har bestilt.

En virksomhed skal kunne dokumentere, at kunden har bestilt en varer, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (© Colourbox)

Flere forbrugere oplever at blive truet med inkasso for varer, de ikke har købt. Ifølge Forbrugerhotline drejer det sig især om bilvurderinger på nettet eller prøvepakker med fx helseprodukter.

I begyndelsen af 2014 har hotlinen oplevet flere henvendelser. Sidste år havde Forbrugerhotlinen 111 henvendelser om rykkergebyrer og inkasso, og desuden kommer et ukendt antal henvendelser, som ikke er registreret under rykkergebyrer og inkasso.

- Det er virksomhedens ansvar at bevise, at der er indgået en aftale. Hvis forbrugeren fortsat nægter at betale, må virksomheden gå til retten med sit krav, siger Hanne Kristensen, der er vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Kan ikke registreres hos RKI

En virksomhed må ikke blive ved med at inddrive penge, hvis forbrugeren har erklæret sig uenig i, at der er indgået en aftale, siger hun.

Man kan heller ikke blive registreret hos et kreditoplysningsbureau som RKI, hvis der er uenighed om, hvorvidt forbrugeren skylder pengene.

- Har forbrugerne bestilt varen eller ydelsen, skal de selvfølgelig betale. Men bliver man truet med inkasso for noget, de ikke har bestilt, råder vi dem til straks at klage til virksomheden skriftligt, siger Hanne Kristensen.

/ritzau/