Uber-chauffører tjener håndører

Det er ikke en guldrandet forretning at køre for Uber, der hverken betaler benzin eller andre udgifter for chaufførerne.

Et par tusinde ekstra om måneden kommer der i kassen hos Ahmad Salale, der kører som Uber-chauffør fem timer ad gangen.

En indtjening på blot 355 kroner efter en hel aften bag rattet som Uber-chauffør. Før skat.

Det var, hvad Uber-chaufføren Ahmad Salale tjente på de fem timer, han kørte som Uber-chauffør, da 21Søndag fulgte hans arbejdsdag - en typisk torsdag aften, forklarer han.

- Det kan godt være, at det for nogle virker som småpenge, men for mig, i sidste ende i slutningen af måneden, betyder det meget. Og det er det, der er vigtigt for mig, siger han.

Strid konkurrence

Ahmad Salale er en af de godt 1.500 mennesker, der har registreret sig som Uber-chauffør i København ifølge selskabets egne tal.

Alle bestillinger af ture foregår via Uber-appen, og det er ikke til at se, at Ahmad Salales bil er en Uber-bil, medmindre man udefra spotter skærmbilledet på hans tændte mobiltelefon.

Her kører Uber-appen konstant, og virker som både booking-central, taxameter og betalingsløsning - i hård konkurrence med alle de klassiske taxaselskaber, busser, cykler og hvad københavnerne i øvrigt bruger som transportmiddel rundt i byen.

Harme og kampe

Ubers forretningsmodel har vakt harme i mange lande - selv i hjemlandet USA, hvor Uber-chauffører i Californien har kæmpet for at få en ansats rettigheder, snarere end blot status af underleverandører af en ydelse.

Chaufførerne hos Uber er nemlig ikke ansat af selskabet - og Uber omtaler selv chaufførerne som 'partnere'. Der er ingen fast mindsteløn, og chaufførerne afholder selv alle udgifter, fx til slitage og værditab på bilerne, benzin, mekaniker og meget andet. De ejer også selv bilerne.

Alt sammen skal kunne rummes inden for de 355 kroner, som Ahmad Salale har kørt hjem denne aften - og som der også skal betales skat af.

Fem ture blev det til i alt denne aften.

Et par tusser

Ahmad Salale er til daglig skolelærer, men kører Uber om aftenen. Han anslår, at Uber-kørslen indbringer ham et par tusinde ekstra kroner om måneden.

Et pænt bidrag til hans økonomi - men også et usikkert bidrag, fordi der ikke er noget loft over antallet af Uber-biler, der kan køre rundt og tage passagerer op.

Ubers egne tal viser, at de godt 1.000 Uber-chauffører i København, der kørte for Uber en eller flere dage i løbet af november, i alt havde 35.000 forskellige kunder med i bilerne. Selskabet oplyser dog ikke, hvor mange ture, der blev kørt.

Inden en kunde stiger ud af bilen, giver chauffør og kunde hinanden karakter - og disse karakterer er med til at afgøre, om fremtidige kunder vil vælge at køre en tur Ahmad Salale.

Får man et dårligt gennemsnit, bliver det sværere at få nye kunder.

UberPOP-tjenesten, som Ahmad Salale kører, er den mest omdiskuterede af Ubers tilbud. Uber kalder selv UberPOP for en samkørselstjeneste, men den etablerede taxabranche beskriver UberPOP som pirattaxaer.

Facebook
Twitter