Uber trækker omstridt taxi-tjeneste fra Sverige

Den amerikanske taxi-app kaster nu håndklædet i ringen og trækker den kontroversielle UberPOP-tjeneste fra Sverige.

Uber lukker UberPOP-tjenesten i Sverige, men fortsætter med den mere luksuriøse UberX (Foto: Lucy Nicholson © Scanpix)

Mens seks danske UberPOP-chauffører i disse dage afventer byrettens afgørelse i en stribe bødesager om ulovlig taxikørsel for Uber, kaster det kontroversielle selskab nu håndklædet i ringen i Sverige. Det sker efter en række tilsvarende sager.

Den svenske avis Dagens Nyheter rapporterer, at 30 UberPOP-chauffører nu har fået tabt sager i den svenske tingsrät, mens en enkelt er gået videre til den svenske hovrät, der nåede til samme konklusion: At der er tale om pirattaxi-kørsel. Sagen er gået videre til højesteret.

Uber åbnede i Sverige i 2014, og Sverige har ofte været fremhævet som eksempel på et sted, hvor taxaloven med succes er liberaliseret. Men altså ikke nok til at UberPOP kunne drives lovligt.

POP-tjenesten er kontroversiel, fordi den består af private bilister, der kører med passagerer mod betaling i deres egne biler. De har dog ikke nødvendigvis taxikørekort og heller ikke licens, tilladelser og godkendelse af bilen, ligesom at det er tvivlsomt, om chaufførerne sundhedstjekkes. Uber-appen fungerer som taxicentral, taxameter og betalingsterminal, og Uber tager et gebyr for hver tur.

Til gengæld er UberPOP ofte billigere end de almindelige, højt regulerede traditionelle taxier.

Minder om danske sager

Sagerne i Sverige minder om de danske sager mod seks chauffører, hvor der afsiges dom i Københavns byret i til juni.

Også her står chaufførerne tiltalt for at køre pirattaxa, og ved det første retsmøde kunne to ud af fire chauffører berette, at de ganske rigtigt tjente penge på at køre rundt med passagerer, selv om de hverken havde kørekort til taxa eller tilladelser.

Hos Dansk Taxi Råd er direktør Trine Wollenberg begejstret.

- Det er en dejlig nyhed, for det betyder i virkeligheden, at Uber erkendt, at man er nødt til at følge den lovgivning, der er i Sverige. Det har vi jo set lignede i Tyskland og det må vi forvente også vil ske i Danmark, siger hun.

Ubers mere luksuriøse UberX-tjeneste fortsætter dog i Sverige. Her er der imidlertid ikke tale om private, der kører taxi i egne biler, men en mere organiseret taxi-agtigt produkt, som følger reglerne, som Trine Wollenberg derfor som udgangspunkt ikke er kritisk overfor.

Ikke samkørsel

Uber kalder selv UberPOP-tjenesten for samkørsel, altså hvor chauffør og passager skal i samme retning og deler udgifterne til turen. Den slags ordninger er tilladt - og spørgsmålet har derfor været, om UberPOP faldt i denne kategori, eller om der reelt var tale om erhvervskørsel.

Uber oplyser overfor svenske medier, at den 18. maj bliver den sidste dag, hvor en svensker kan køre med UberPOP.

Også i Danmark har tjenesten vakt heftig debat, ikke mindst efter at den blev politianmeldt af Trafikstyrelsen allerede en time efter den åbnede i 2014.

Demonstrationer og ballade

UberPOP-tjenesten har - ifølge Uber selv - været i heftig vækst i København, og det har skabt læssevis af protester fra den etablerede og regulerede taxabranche, der har arrangeret demonstrationer og hængt Uber-chauffører ud med navn og nummerplade på Facebook.

Senest har fagforbundet 3F lanceret en Uber-kritisk kampagne, hvor 3F trækker en linje mellem velfærd og Ubers skatteforhold.

Uber-chauffører anses af selskabet for at være selvstændige, og skal derfor selv opgive indtægter til skattevæsnet, men Uber selv er ejet af en kæde af selskaber, der oprinder i nulskattelandet Bermuda.

Facebook
Twitter