Ukvemsord fyger om ørerne på bankansatte

Ukvemsord som "lortebank" og "tåbe" er, hvad de ansatte i den krakkede Løkken Sparekasse må lægge øren til, når de handler i det lokale supermarked. Banken har hyret en psykolog til at hjælpe de ansatte.

De ansatte i den krakkede Løkken Sparekasse tør dårligt vise sig i lokalsamfundet. Ukvemsordene fyger dem om ørerne fra bankkunder, der har mistet formuer.

Knubbede ord som "lortebank" og "tåbe" er, hvad de ansatte i den krakkede Løkken Sparekasse i Nordjylland må lægge øren til, når de går i supermarkedet og i øvrigt færdes i lokalsamfundet.

For naboerne klandrer bankrådgiverne for de tab, de har haft i forbindelse med bankens krak. Og det er hårdt at lægge øren til, især når man selv selv bor i samme lille, samfund.

- De rammer hårdere, end vi måske ønsker at vise. Det er ikke noget, der er rart at snakke om, siger Birgitte Gaarden, der er tillidsmand i Løkken Sparekasse til TV AVISEN. Hun er den eneste fra banken, der tør udtale sig om sagen.

Sidste måned krakkede sparekassen, og kunderne har tabt op mod 400 millioner kroner.

De har skyldfølselse

Episoderne har betydet, at banken har måttet hyre en psykolog, så de ansatte kan få hjælp til at bearbejde de ubehagelige oplevelser.

- Der er lidt langt mellem smilene, og nogen har lidt røde øjne ind i mellem, siger Birgitte Gaarden.

Men problemet er ikke kun i Løkken. Der går forlydender om, at medarbejderne i Roskilde Bank også blev udsat for lignende chikane, da den krakkede sidste år. Det afviser banken dog i dag. Men det kan der måske være en særlig grund til.

- Der er ikke ret mange medarbejdere, der egentlig har lyst til at fortælle om de her situationer. Til dels fordi de ofte sidder med en skyldfølelse over det, der er sket og tænker, "nå men det må jeg tage på mig, når jeg nu har været ansat i Roskilde Bank", siger Kent Petersen, der er næstformand i Finansforbundet.

Typisk mindre banker

Ifølge Finansforbundet, de bankansattes fagforening, er det typisk i mindre banker, hvor kunderne har tabt store beløb, at de ansatte har oplevet chikanerier.

- Vi har eksempler på, at nogle af rådgiverne ikke har lyst til at gå ned i det lokale supermarked og handle ind, fordi de simpelthen bliver chikaneret af deres tidligere kunder, siger Kent Petersen.

I Løkken Sparekasse håber Birgitte Gaarden, at folk begynder at forstå den situation, hendes kolleger har siddet i.

- Vi har jo nærmest været fremstillet som useriøse og inkompetente alle sammen, og det er bestemt ikke tilfældet.

Løkken er ikke det eneste sted, hvor bankrådgiverne chikaneres. Medarbejdere i krakkede små-banker flere andre steder i landet, kan fortælle om lignende oplevelser.

Facebook
Twitter