Unge ser ned på faglærte job

En A4-undersøgelse viser, at danske unge vurderer de faglærte jobs til at være mest lavstatus.

På en skala fra 1 til 10 giver de unge jobbet som elektriker en karakter på 5,3.

Danskerne tillægger faglærte job stadig mindre prestige. Især de unge ser den type job som lavstatus. Det viser en omfattende undersøgelse foretaget for Ugebrevet A4. Her er mere end 2000 danskere blevet bedt om at vurdere 99 stillinger på en skala fra 1-10.

Det bekymrer Dansk Industri (DI) og Danske Erhvervsskoler.

Erhvervsuddannelseschefen i DI, Lone Folmer, frygter, at den lave prestige smitter af på de unges uddannelsesvalg.

Arbejdsmarkedsforsker ikke overrasket

- Hvis ikke billedet ændrer sig, får vi simpelthen et samfundsmæssigt problem. Vi har brug for flere kvalificerede faglærte, hvis Danmark skal begå sig i den internationale konkurrence, siger hun.

De faglærte stillingers lave rangering overrasker dog ikke arbejdsmarkedsforsker ved Institut for Statskundskab ved Aalborg Universitet professor Flemming Ibsen. Han mener, at det politiske uddannelses-budskab også har en afsmittende effekt.

- Politikerne fremhæver hele tiden, at vi skal have flere med videregående uddannelser og leve af vidensintensivt arbejde. En dagsorden der for længst er slået igennem hos danskerne, siger Flemming Ibsen.

En enorm udfordring

Og noget kunne tyde på, at de unge fortsat vil vælge at følge regeringens budskab. Mens de 67-70-årige giver faglærte jobs 6,3 point i snit, giver de unge kun 4,9 point.

Men Danmark har brug for de faglærte jobs. Der ligger derfor en enorm udfordring i at forklare de unge, at faglærte jobs har en stor samfundsmæssig betydning, mener Lone Folmer.

Fremtidsforsker Julie Kronstrøm Carton er enig.

Hun påpeger desuden, at fagene at et image-problem.

- For mange er det at være snedker, smed eller elektriker bare ikke et interessant alternativ. Det skal ses i den større samfundsmæssige sammenhæng, hvor vi går i retning af et videns- og innovationssamfund, og de unge derfor ser flere perspektiver i en eller anden form for videregående uddannelse, vurderer hun.

Facebook
Twitter