Venstre om chaufførmangel: Lad de 19-årige køre bus

Der mangler aktuelt 1.000 buschauffører, men transportministeren mener, det vil skabe utryghed at sænke aldersgrænsen for chauffører.

Venstre vil sænke den nuværende aldersgrænse på 24 år for buschauffører for at løse problemer med chaufførmangel. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Aktuelt mangler der 1.000 buschauffører, og hvis ikke chaufførmanglen skal komme til at gå ud over rutebusserne og den brede kollektive trafik, skal der gøres noget nu. Sådan lyder det fra brancheforeningen Dansk Persontransport.

Af samme grund vil Venstre blandt andet sænke aldersgrænsen for, hvornår man må køre bus med passagerer.

- Det kommer til at blive rigtig dyrt, hvis først den kollektive trafik kommer til at lide under det her, siger Kristian Pihl Lorentzen og tilføjer:

- Derfor skal vi først og fremmest sørge for, at flere unge får lyst til at søge ind som chauffør. Derfor foreslår vi også, at man sænker aldersgrænsen for, hvornår man må køre bus.

I dag skal man være 24 år, før man må køre store busser med passagerer på strækninger længere end 50 kilometer og 21 år på strækninger under 50 kilometer.

Venstre foreslår, at unge som 18-årige kan begynde at tage buskørekort og indgå i en oplæringsordning med erfarne chauffører. Som 19-årige skal buschaufførerne ifølge Venstre kunne føre busserne selv.

Brancheforeningen Dansk Persontransport bakker op om forslaget.

Unge chauffører er mindre trygge

Ifølge Dansk Persontransport har mange chauffører skiftet branche i forbindelse med de seneste to års coronanedlukninger, og nu, hvor der igen er brug for chaufførerne, er de svære at lokke tilbage.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) erkender problemet, men mener ikke, det er en løsning at sænke aldersgrænsen.

- Jeg mener ikke, det er den rigtige vej at gå at reducere alderskravene. Det er min opfattelse, at det vil have en negativ indflydelse på den oplevede tryghed blandt passagererne, siger ministeren og fastslår:

- Det skal være trygt at køre bus, og det vil efter min opfattelse ikke være tilfældet, hvis vi tillader helt unge mennesker at køre bus.

Ældre og indvandrekvinder skal være med til at løse problemet

I stedet for at sænke aldergrænsen fokuserer transportministeren på at fastholde flere ældre i chaufførjobbet.

- Derudover skal vi forsøge at tiltrække nye kræfter til branchen, siger Benny Engelbrecht og nævner et projekt ved UC Plus i Aarhus, som arbejder målrettet på at uddanne indvandrerkvinder som buschauffører.

Er det nok til at dække den mangel, der er?

- Det kræver noget ekstraordinært, men det kræver altså også noget ekstraordinært af branchen selv. Vi skal i fællesskab have italesat, at det er fedt at arbejde i transportbranchen, hvor der jo er en stor grad af frihed, svarer Benny Engelbrecht.

Efter nytår skal der afholdes en høring, hvor de konkrete løsningsforslag, og eventuelle lovændringer skal diskuteres nærmere.

FacebookTwitter