Vestager forbereder endnu en sag mod Google

Den tredje konkurrencesag mod Google kan være på vej fra EU, der nu er ved at færdiggøre undersøgelserne af Googles annoncesystem, Adwords.

En ny sag mod Google kan være på vej fra EU. Denne gang handler det om annoncerne. (Foto: EVA HAMBACH © Scanpix)

Selv om EU-kommissionen allerede har rejst to sager mod internetgiganten Google, kan en tredje være på vej - denne gang om selskabets reklamesystem, Adwords.

I går kunne adskillige medier berette, at EU-kommissionen nu har bedt de konkurrenter, der har klaget i sagen om at forberede sig på, at deres klager nu kan blive offentlige og sendt til Google som del af en formel klage fra EU.

I den formelle EU-proces, er dette ofte et af de sidste skridt, der tages, inden en konkurrencesag bliver rejst - om end ikke en garanti for, at det sker.

Udsigt til milliardbøder

Google er i forvejen i ilden i Europa i to andre sager, der potentielt kan ende med milliardbøder hvis Google i den ene eller dem begge ender med at blive fundet skyldig i at misbruge en dominerende position på konkurrenceforvridende vis.

Senest har EU-kommissionen, i skikkelse af kommissær for konkurrence, Margrethe Vestager, rejst en konkurrencesag om Googles mobilsystem, Android, der globalt driver mere end otte ud af ti solgte smartphones.


Her handler sagen om Googles egne apps og tjenester, der får en fremmelig placering på mobilerne fra fabrikken, mens konkurrerende tjenester manuelt skal findes og hentes i Googles app-butik, Google Play.

Googles største indtægtskilde

Sidste år rejste EU efter lang tids tilløb en sag om Google Shopping, hvor bestemte produkter, som har købt annonceplads hos Google, får en bedre placering blandt søgeresultaterne, end konkurrenterne kan opnå. Googles søgemaskine tegner sig for ni ud af 10 søgninger i Europa.

Sagen om Adwords er dog ekstra giftig for Google, fordi den omhandler Googles primære indtægtskilde - nemlig de annoncer, der aktiveres, når man bruger søgemaskinen, modtager mails på Gmail-kontoen eller vises rundt omkring på nettet - og i diverse andre Googleprodukter.


Disse annoncer aktiveres alt efter brugernes søgninger, mails eller interesser, og har vist sig yderst lukrative for søgegiganten, der har bygget en stor del af sin vidtrækkende forretning på indtægterne herfra.

Bag annoncerne ligger et system, hvor annoncepladsen sælges på en automatisk og lynhurtig auktion, når en bruger fx foretager en søgning på Googles søgemaskine. Vinderen af auktionen får lov at vise annoncen øverst i søgeresultaterne.

Problematiske forhold

Den måske kommende konkurrencesag, omhandler hvorvidt Google stiller urimelige krav om eksklusive placeringer for sine annoncer på andre netsteder, og hvorvidt Google forsøger at forhindre, at en annoncør kan bruge sine annoncer på konkurrerende annonceplatforme - herunder at eksportere data ud af Adwordssystemet.

Som vanligt er det foreløbig uvist, præcist hvilken vinkel, EU-kommissionen i givet fald vil lægge i sagen.

Selv om sagen er blandt de mere komplekse EU-sager mod Google, kan den meget vel vise sig at være den mest problematiske for Google, fordi en EU-dom vil stække Googles indtjeningsmuligheder på længere sigt.

Bøderne i hvert enkelt sag kan udgøre op til ti procent af selskabets globale omsætning.