Vestager langer millionbøde til Nike for at begrænse salg af Manchester- og FC Barcelona-trøjer

Ulovlig praksis førte til mindre udvalg og højere priser på merchandise, siger konkurrencekommissær.

Der er blandt andet tale om merchandise med logoer fra de europæiske klubber FC Barcelona, Manchester United, Juventus, Inter Milan og AS Roma, lyder det i en pressemeddelelse fra konkurrencekommissær Margrethe Vestager. (Foto: ALBERT GEA © Scanpix)

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har netop udstedt en bøde til sportstøjsgiganten Nike på 12,5 millioner euro - svarende til omkring 93 millioner kroner.

Siden sommeren 2017 har Europa-Kommissionen undersøgt Nikes praksis, når det gælder de regler, som den amerikanske gigant udstikker til supermarkeder og sportstøjsbutikker.

Og konklusionen er ifølge den danske konkurrencekommissær, at Nike i 13 år ulovligt har begrænset sine forhandleres mulighed for at sælge merchandise som fodboldtrøjer og halstørklæder videre til andre lande i det europæiske økonomiske samarbejdsområde - EØS.

- Nike har forhindret mange af deres forhandlere i at sælge produkterne i andre lande, hvilket har ført til mindre udvalg og højere priser, lyder det fra Margrethe Vestager i en pressemeddelelse.

Nike producerer selv sportstøj med eget logo, men laver også fodboldtøj og andet merchandise på licens. (Foto: ALBERT GEA © Scanpix)

Trøjer fra tophold del af sagen

Det er især i forbindelse med fodboldmerchandise fra europæiske tophold, at Nike har søgt at styre sine forhandleres handel med andre lande.

Det har Nike gjort ved at sætte begrænsninger på, når en forhandler i et bestemt EU-land har ønsket at sælge produkter til eksempelvis en butikskæde i et andet land.

Der er blandt andet tale om merchandise med logoer fra de europæiske klubber FC Barcelona, Manchester United, Juventus, Inter Milan og AS Roma.

- Fodboldfans værdsætter mærkevarer fra deres yndlingshold såsom trøjer eller tørklæder, lyder det videre fra Margrethe Vestager.

- Dagens beslutning sikrer, at detailhandlere og forbrugere kan drage fuld fordel af en af de vigtigste fordele ved det indre marked, fortsætter hun.

Nike har igennem sagen valgt at samarbejde og har frivilligt givet oplysninger om sin praksis uden at være forpligtet til det. (Foto: MASSIMO PINCA © Scanpix)

Får stor reduktion i bøde

Nike producerer selv sportstøj med eget logo, men laver også fodboldtøj og andet merchandise på licens.

Her har Nike både direkte og indirekte forsøgt at begrænse salget af produkterne på tværs af europæiske grænser, lyder det i afgørelsen fra Margrethe Vestager.

Nike har igennem sagen valgt at samarbejde og har frivilligt givet oplysninger om sin praksis uden at være forpligtet til det.

Samarbejdet gjorde, at kommissionen kunne udvide sin undersøgelse til at omfatte sportsartikler en fra række yderligere klubber.

Derfor får tøjgiganten en reduktion på 40 procent i bøden. Der altså ellers ville have lydt på godt 131 millioner kroner.

Penge fra bøder for overtrædelse af konkurrencereglerne indbetales i det almindelige EU-budget, så de er med til at reducere de enkelte EU-landenes bidrag, lyder det i pressemeddelelsen.

Nikes bøde er dog i den lavere ende sammenlignet med andre bøder, som Margrethe Vestager tidligere har uddelt.

Tidligere bøder fra EU's konkurrencekommissær

  • Google: 32 milliarder kroner

  • MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF: 21,6 milliarder kroner

  • Google: 18 milliarder kroner

  • Qualcomm: 7,42 milliarder kroner

  • Scania: 6,6 milliarder kroner

Facebook
Twitter