Vi køber mere og billigere tøj

Priserne på tøj falder, og det får os til at købe endnu mere

Flere sæsoner i tøjbutikkerne, flere udsalg og lavere priser får os til at købe mere tøj. (Foto: Jeppe Bruun Christensen- DR)

Hver husstand i Danmark - fra storfamilier til singler - bruger i gennemsnit 10.325 kroner om året på tøj.

Det er 1.000 kroner mere end for ti år siden.

I samme periode er prisen på tøj faldet med omkring 10 procent, men i stedet for at spare penge, så køber vi altså endnu flere bukser, kjoler og bluser.

Udsalg hele året

Modehuse og butikker skubber godt på udviklingen.

I dag nyder forbrugerne godt af kampagne-tilbud - kundekort med rabatter - og udsalg - masser af udsalg.

Vores tøjkøb i tal

I gennemsnit køber hver kvinde tøj for 5.680 kr. om året.

Gennemsnitsmanden køber for 3.660 kr. årligt.

Men mænd haler ind på kvinderne.

I forhold til for ti år siden bruger mænd 950 kr. mere på tøj om året - mens kvindernes tøjindkøb kun er steget med 690 kr.

Til gengæld bruger vi færre penge på børnetøj

Kilde: Danmarks Statistik

- Tidligere havde man sommerudsalg og vinterudsalg. Nu er der udsalg hele året rundt, siger adjunkt Karen Marie Hasling fra Designskolen Kolding.

- Det betyder, at man presser priserne endnu mere. Det er en del af den økonomiske model for virksomhederne. De ved, at de ikke får fuld pris for deres tøj, siger hun.

De mange kampagner og udsalg er selvfølgelig en fordel for forbrugerne.

- Der er delvist noget efterspørgsel fra kunderne, men der er også helt klart noget udbud fra de virksomheder, som har fundet ud af, at de kan tjene rigtig mange penge på den her forretningsmodel, siger Karen Marie Hasling.

Det kan lade sig gøre, fordi det meste tøj i dag produceres i lavtlønslande i primært Asien.

- I takt med at priserne har været faldende på produktionen, så falder prisen også på tøjet. Og man kan i dag få ret flot produceret tøj til en meget overkommelig pris, siger direktør Nikolai Klausen fra brancheforeningen WEAR.

Fast fashion

Men det er ikke kun udsalg, der får os til at købe mere tøj.

I dag må man shoppe oftere end tidligere, hvis man gerne vil gå i det sidste nye moderigtige tøj.

I dag får butikkerne tøj helt op til 6-8 gange om året. Og de helt store kæder får tøj hver uge.

Nikolai klausen, direktør, brancheforeningen wear

For få år siden fik butikkerne nyt tøj i vinduerne og på hylderne to til fire gange om året.

- I dag får butikkerne nyt tøj helt op til 6-8 gange om året. Og de helt store kæder får tøj hver uge, altså helt op til 52 gange om året, siger Nikolai Klausen.

Begrebet kaldes fast fashion - hurtig mode.

"Det betyder, at der hele tiden kommer nye kollektioner ud i butikkerne, så forbrugeren hele tiden bliver nysgerrig og trigget til at købe nyt, siger Karen Marie Hasling.

Kunderne skal være hurtige til at bestemme sig. Kollektionerne er nemlig ikke så store, så man kan sagtens opleve, at den skjorte man kiggede på i sidste uge er udsolgt, når man vender tilbage for at købe den.

- Men så kommer der jo noget nyt tøj istedet. Og så kan det godt være, man ikke lige nåede den der rødternede skjorte, men så får man en stribet i stedet for. Så man har jo altid mulighed for at være med på det sidste nye, siger Nikolai Klausen.

Klædeskabet

Fast fashion - hurtig mode - virker tilsyneladende.

- Det gør, at kunderne køber mere og mere tøj, og der ophober sig mere og mere tøj hjemme i folks klædeskab. Og ellers kan det være man smider det ud, siger Karen Marie Hasling.

- Vi køber jo nok ikke flere klædeskabe. Vi gemmer jo ikke tøjet og bruger det i længere tid, fordi moden skifter jo hele tiden, siger Nikolai Klausen.