Vi vælter os i ja-tak-tilbud på Facebook: Derfor virker det så godt

Fravalget af trykte tilbudsaviser får supermarkeder til at jagte nye kanaler.

Supermarkeder bruger ja-tak-tilbud på Facebook til at lokke kunder ud i butikkerne. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

Figenstænger, vin, toiletpapir eller højreb. Udvalget af supermarkernes lokkende ja-tak-tilbud på Facebook er bredt. Tilbuddene er en ny og effektiv måde, hvor den lokale købmand kan komme ud med sine tilbud, og derfor har fænomenet spredt sig.

Ja-tak-tilbud går ud på, at et supermarked lægger et billede af en vare op på virksomhedens facebookside. Kunderne kan skrive 'ja tak,' hvis de ønsker tilbuddet og efterfølgende hente det i butikken.

Ofte kommer tilbuddet sammen med en tekst, der fortæller, at tilbuddet kun gælder netop i dag, eller at kun de første 100 kunder kan få tilbuddet.

- Den måde at formulere et tilbud på taler til nogle basale salgspsykologiske mekanismer hos forbrugerne. Det er nu eller aldrig. Det kan få forbrugerne til at bestille varer, som de egentlig ikke står og mangler, siger Thomas Bigum, der er ekspert i sociale medier.

Han rådgiver virksomheder og organisationer om, hvordan de bedst bruger sociale medier, og han har blandt andre Coop på kundelisten.

Opslag går viralt

På Facebook støder du ofte på et ja-tak-tilbud, hvis en af dine facebookvenner har kommenteret et opslag med et tilbud.

Supermarkederne gør brug af en række forskellige salgspsykologier, når de bruger ja-tak-tilbud, fortæller Thomas Bigum, ekspert i sociale medier.

- Hvis et opslag får mange kommentarer, bliver det mere synligt. Det er en ekstra fordel for købmændene, fordi der er noget viraleffekt i at lave den type opslag. Samtidig kan det passere den kritiske sans hos en forbruger, hvis der står 95 kommentarer med 'ja tak'. Det er en eksplosion af salgspsykologier, siger Thomas Bigum.

Coop, der står bag Kvickly, Super Brugsen, Dagli’ Brugsen, Fakta og Irma, er en af de virksomheder, som bruger ja-tak-tilbud.

- Det kan godt være, det taler til vores impulser. Nogen vil sige, at vores valg er mere velovervejede, når vi sidder hjemme foran computeren, end når vi står nede i supermarkedet, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.

Hos Coop er det den enkelte butikschef, der bestemmer, om og hvor meget ja-tak-tilbuddene bruges. Men i supermarkedskædens hovedkontor er der ingen tvivl om, at der er fordele ved den nye type reklamer.

- Det er populært hos kunderne, og det er en god måde at få solgt partivarer på, hvor vi har begrænsede mængder, siger Jens Juul Nielsen.

Facebook er en ny tilbudskanal

Coop har ingen tal for, hvor meget virksomhedens butikker bruger ja-tak-tilbud, men Jens Juul Nielsen fortæller, at det er noget flere og flere købmænd bruger. Facebook er nemlig en ny platform, som supermarkederne kan bruge til at lokke kunderne til.

- Ja-tak-tilbuddene styrker Facebook som en kommunikationskanal. Vi lever i en tid, hvor trykte tilbudsaviser er på retur. Det har hidtil været vores mest brugte kommunikationskanal til kunderne, og derfor er vi ved at opbygge nogle alternative, digitale kanaler. En af dem er Facebook, siger Jens Juul Nielsen.

Ja-tak-tilbuddene er helt i tråd med markedsføringsloven, og Thomas Bigum har svært ved at se ulemperne ved det.

- Nogle brugere bliver måske trætte af det, men det er vilkåret i markedsføring. Der er meget lidt på negativsiden af det her, og det er også derfor, det er så populært, siger han.