Viabill i kovending: Ændrer låneregler for fjerde gang

Udlånsfirmaet Viabill trækker varsling af nye låneregler tilbage.

Det populære udlånsfirma, Viabill, har fået kendt sine gebyrer ulovlige. (Foto: Òlafur Steinar Gestsson © Scanpix)

Den store aarhusianske udlånsvirksomhed Viabill skal lave om på sin forretningsmodel.

Det har Sø- og Handelsretten besluttet, efter et såkaldt autopay- og reminder-gebyr er dømt til at være i strid med renteloven.

Forbrugerombudsmanden har desuden kaldt Viabills afdragsordning for vildledende, svigagtig og underinformeret.

Viabill har skabt en millionforretning ved at tilbyde sine kunder en kassekredit, som kan bruges i knap 3.300 danske webbutikker. Omkring en kvart million danskere bruger Viabills tjenester.

- Ikke godt nok formuleret

Efter dommen i Sø- og Handelsretten sendte Viabill en varslingsmail ud til deres kunder, der har tegnet sig for en afdragsordning.

I fremtiden ville Viabill lægge et månedligt gebyr på 39 kroner på den månedlige ydelse til Viabill mod at virksomheden ville trække det månedlige beløb automatisk.

Men det var en fejl, faktisk behøver man ikke betale det faste gebyr, lyder det nu fra låneudbyderen.

- Vi har været enormt ivrige efter at efterleve den her dom. Og vi skulle lave nogle nye vilkår hurtigst muligt, og der bliver jeg nødt til at sige, at den mail, vi har sendt ud, kunne godt have været formuleret markant bedre. Jeg kan godt forstå, den giver anledning til misforståelser, siger direktør i Viabill Jan Lytje.

I varslingsmailen fra april skriver Viabill, at "du fremadrettet vil blive opkrævet et månedligt kontogebyr på 39 kroner".

Men sådan var det slet ikke ment, forklarer Jan Lytje nu.

- Jeg vil gerne fastslå, at der er ingen eksisterende Viabill-brugere med en eksisterende konto, som kommer til at betale fast gebyr for en nuværende konto. Det er alene såfremt, vores brugere ønsker at lave ny aftale med os efter 1. juli 2018, at de nye vilkår træder i kraft, siger han.

Autopay-gebyret

Den tidligere forretningsmodel fungerede ved, at forbrugerne skulle betale en månedlig ydelse senest den 20. i måneden, ellers hævede Viabill selv pengene og lagde et 'autopay'-gebyr på 39 kroner oven i regningen.

For at forhindre at autopay-gebyret blev lagt på ydelsen, skulle man aktivt logge ind på Viabill og overføre beløbet fra sin bankkonto ved at indtaste et gironummer - hver måned.

Da Forbrugerombudsmanden første gang langede ud efter gebyret, lavede Viabill gebyret om til et 'reminder'-gebyr. Men det er også kendt ulovligt i Sø- og Handelsretten.

Den efterfølgende forretningsmodel, hvor Viabill har lanceret gebyrer på alle lån, har Forbrugerombudsmanden modtaget 30 klager over, som der lige nu kigges på.

Men det er den model, som altså nu skal erstattes med en fjerde model. Viabill vil søndag sende en ny varsling ud til sine brugere med de nye låneregler.

- Det er nye vilkår, hvor der er obligatoriske månedsgebyrer. Der kommer til at være faste gebyrer, fordi vores rente og gebyrfrie model er blevet underkendt, siger Jan Lytje.

Svært at være fintech

Han mener den danske lovgivning gør det vanskeligt at være såkaldt Fintech-virksomhed, altså et selskab der kombinerer teknologi og finansiering.

- Det er enormt frustrerende at lave fintech i Danmark, for man kan ikke få et klart svar om det er inden for eller uden for, selv når man spørger advokaterne. Den her sag handler om en fortolkning af renteloven, og den er ikke åbenlys, siger han.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen henviser til, at man skal følge lovens ord:

- Det er min opfattelse, at selv om man er fintech, så er der nogle forbrugerbeskyttelsesregler i lovgivningen, som man selvfølgelig skal efterleve. De er skrevet ind lovgivningen, fordi Folketinget har vurderet, at de er nødvendige, siger hun til DR Nyheder.

Facebook
Twitter