Viaplay lagt for had efter prishop på sports-tv: 'Tak for denne gang'

Selvom Viaplay mister nogle kunder, skal de nok komme igennem det, vurderer ekspert.

Streamingtjenesten Viaplay har gjort sig voldsomt upopulære på de sociale medier på grund af store prisstigninger. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Hvis du godt kan lide at se Premier League, superligaen eller Formel 1 i tv, så skal du måske begynde at overveje, hvor meget du er villig til at spendere i fremtiden.

Viaplay, der har klart flest sportsrettigheder i Danmark, hæver fra 31. marts prisen på deres Viaplay Total-abonnement fra 339 kroner til 449 kroner om måneden.

Det er en stigning på 110 kroner svarende til 32,4 procent.

Samtidigt vil prisen på Viaplay Sport-abonnementet stige fra 309 kroner til 419 kroner, lyder det i en mail, selskabet har sendt til sine kunder.

Og det kommer ikke til at være helt gratis for Viaplay på kundefronten at hæve priserne så markant, vurderer medieanalytiker og rådgiver for mediebranchen Claus Bülow Christensen.

En sådan prisstigning er nemlig 'lidt af en kamel, der skal sluges', fortæller han.

- Det er en prisstigning, der er så markant, at folk tænker over det. Sportsrettigheder bruges ofte som argument for at hæve priserne, men hvis du er hardcore fan, bliver du måske irriteret, men du siger det ikke op.

- Hvis du er knap så sportsinteresseret, så vil du nok overveje dit abonnement. Der må man formode, at Viaplay selv har regnet på det. Der ligger formentlig en kalkule bagved, at nok kunder er interesseret i sport til, at de kan slippe afsted med så store prisstigninger i et hug, siger Claus Bülow Christensen.

Hvad kommer der til at ske på resten af markedet?

Det er ikke kun Viaplay, der har hævet priserne den seneste tid.

Senest har Disney+ hævet sin månedlige pris fra 59 til 79 kroner om måneden.

Ligeledes har både TV2 Play og Netflix flere gange hævet priserne de seneste år uden, at der dog har været tale om så markante prisstigninger på én gang.

- Generelt vil jeg tro med de seneste år prisstigninger, at markedet har fundet sit leje, men der vil komme justeringer løbende. Der vil være nogenlunde fred et stykke tid, og så vil de måske lægge 10 kroner på en gang i mellem. Det tyder mest på, at de store tjenester vil kæmpe om mere indhold fremfor prisen, siger medieanalytiker Claus Bülow Christensen.

Vi ser hele tiden nye streamingtjenester på det danske marked. Hvorfor afspejler denne her øgede konkurrence sig ikke på prisen?

- Det hænger sammen med, at de er gået til markedet med en ganske lav månedspris. Markedet vil ikke blive så konkurrenceramt, at priserne vil sænke sig igen. De er nødt til at have penge for at lave tv-serier, der holder på kunderne. I det øjeblik vi ikke synes, at udbuddet er godt nok, er vi meget illoyale. Det er nemt at holde pauser også – modsat kabel-tv-pakker, hvor man skulle binde sig halvt år, siger medieanalytikeren.

Viaplay anerkender 'signifikant' prisstigning

DR ville gerne have haft et interview med Nent Group, der ejer Viaplay, for at høre dem indtil, hvad de siger til kritikken fra deres kunder.

De har ikke ønsket at stille op til et interview, men har i stedet sendt et skriftligt svar, de også har sendt til flere andre medier.

- Vi anerkender, at vi hæver priserne signifikant, men meget er sket, siden vi justerede prisen sidst. I Danmark har vi øget vores Film & Serier-indholdskartotek med mere end 2000 titler og 6000 timers indhold, samt vi planlægger at lancere yderligere 40 eksklusive Viaplay Originals her i 2021. Derudover udbød vi i løbet af 2020 mere end 7000 live sportsudsendelser og over 14000 timers sport i vores Total-pakke', siger kommunikationsdirektør Mette Barnes.

- For fortsat at kunne udvikle og tilbyde eksklusivt premium indhold justerer vi nu til, så prisen stemmer overens med udbuddet. Vi har fortsat en ambition om at sikre det stærkeste nordiske indhold samt de bedste premium sportsrettigheder, og vi håber og tror, at vores kunder fortsat vil blive hos os, lyder det videre.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk