Vil have trykte reklamer sidestillet med spam

Om man får uønsket spam på computeren eller uønskede reklametryksager i postkassen - der skal i begge tilfælde kunne koste bøder på op mod flere hundrede tusinde kroner foreslår forbrugerombudsmanden. Politikere er enige.

Det skal koste bøder til reklame-distributørerne, hvis de ikke respekterer "nej tak til reklamer"-skilte. Det foreslår Forbrugerombudsmanden. (Foto: Morten Sørensen © DR Nordjylland)

Om man får uønsket spam på computeren eller uønskede reklametryksager i postkassen - der skal i begge tilfælde kunne koste bøder på op mod flere hundrede tusinde kroner.

Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen foreslår, at trykte reklamer sidestilles med spam på mailen, som i dag kan koste afsenderne bøder på flere hundrede tusinde kroner. Det skriver metroXpress.

Spam i brevsprækken

- Når man kan sige nej til spam på sin computer, bør man som forbruger også kunne sige nej tak til reklamer i sin postkasse. Mediebilledet har ændret sig markant, siden man senest i 1989 diskuterede muligheden for helt at undgå reklamer i postkassen, siger Hagen Jørgensen til avisen.

Som det er i dag har mere end hver 10. danske husstand i dag et klistermærke med "Nej tak til reklamer" hængende på postkassen.

Alligevel er det helt op til reklame-distributørerne, om de vil respektere folks ønske om at holde tilbudsaviser fra døren.

Politikerne er med

Forbrugerombudsmanden understreger, at det er en politisk afgørelse, om reglerne for husstandsomdelte annoncer skal skærpes i retning af de skrappe krav, som gælder annoncører på nettet.

På forhånd erklærer både Venstre og Socialdemokraterne sig dog parate til at stramme op.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter