Virksomheder boykotter tilbudsdag: 'F**K black friday er ikke et markedsføringsstunt'

Black friday er en kedelig udvikling, mener direktør i virksomheden Sofacompany.

I dag holdt Fridaysforfuture klimastrejke på Christiansborg Slotsplads i København under overskriften 'Green Friday' som en kritik af forbruget på black friday. (Foto: Philip Davali © Scanpix)

De seneste tre år har modedirektør Mads Nørgaard, der sælger tøj under samme navn, tordnet mod black friday, lukket sin internetbutik og kaldt tilbudsdagen "et skingert arrangement".

Flere er nu hoppet med på bølgen med et boykot af den ellers populære handelsdag.

Rabatterne udebliver og i stedet for at bruge gule bannere til at reklamere for varer nedsat med 20, 30, 40 og 50 procent, ser en række små internetbutikkers websider i dag ud, som de plejer.

- Forbrug med omtanke er blevet en megatrend. Mange har fundet ud af, at det ikke går at forbruge ukritisk og smide væk, og det har butikkerne også fundet ud af, forklarer Mette Frich, der rådgiver i detail og forbrugeradfærd hos Retail Trends, i Følg Pengene på P1.

Ifølge Mette Frich føder forbrugsbegivenheder som black friday derfor modreaktioner.

Boykots kan også være markedsføring

I nogle tilfælde vil det handle om at opretholde troværdigheden som brand eller butik.

For andre butikker er boykottet dog nærmere et spørgsmål om indtjening, og det kan også være et forsøg på trække nye kunder til sig, forklarer Mette Frich.

- I detailhandlen kan et boykot handle om at få styr på troværdigheden, så forbrugere ikke føler sig snydt. De vil ikke medvirke i det, mange af dem kalder et markedsføringsstunt, siger hun.

Forbrugere skal dog ifølge Mette Frich huske, at alternativer som 'Buynothing Day', 'Green Friday' og andre typer boykots også kan være markedsføring.

- Butikker vil jo gerne sælge, tilføjer Mette Frich.

Fortjenesten forsvinder med black friday

Indehaver af internetbutikken Gunpit.dk, Erik Gejl Grønne, er en af de virksomhedsejere, der har sagt nej til at deltage i tilbudsdage som singles day, black friday og cyber monday.

Erik Gejl Grønne, indehaver af virksomheden Gunpit i Ringkøbing, vil ikke sætte indtjeningen over styr for at holde black friday.

Erik Gejl Grønne har flere gange regnet på, om det kunne betale sig. For ham er konsekvenserne ved at lokke kunder til med attraktive tilbud dog for store, siger han.

- Hvis du har 40 procents fortjeneste på dine varer, og du giver 20 procent på det, så smider du halvdelen af fortjenesten væk. Regner jeg baglæns, skal jeg op og sælge dobbelt så meget, for at jeg kan få den samme indtjening. Og mine omkostninger er der jo ligegyldig hvad.

Burde du så ikke sløjfe tilbud helt?

- Jeg forsøger at holde samme pris hele året. Når jeg har tilbud er det for det meste fordi, jeg har en leverandør med et varelager, han skal af med. Det kan vi sælge til nedsat pris.

Den gode pris ligger ikke altid i rabatten

På forsiden af virksomheden Sofacompanys internetbutik er budskabet klart. Her skriver Sofacompany "F**K Black Friday. Altid gode priser" for at markere deres boykot.

- Det er et moralsk opråb. Vi mener, det er en kedelig udvikling. Black friday er efterhånden kun toppunktet i konkurrencen om at præstere de allerhøjeste rabatter. Den gode pris ligger bare ikke nødvendigvis i rabatten, men i den faktiske pris, man betaler for en vare. Gode priser behøver ikke black friday, siger direktør Henrik Andersen.

Han tilføjer, at virksomheden donerer et træ ved hvert køb i stedet for at give kunder rabat.

Er det ikke det, man kan kalde et grønt markedsføringsstunt?

- Det synes jeg ikke. Vi går ikke ud og slår hårdt på trommen for det. Det er en naturlig del af vores bæredygtige agenda, og i dag benytter vi så lejligheden til at gøre opmærksom på, at vi allesammen kan gøre en lille forskel, siger Henrik Andersen.

Hos Sofacompany doneres der et træ for hvert køb på black friday. Direktør Henrik Andersen ser det dog ikke som et markedsføringsstunt.

Forbrug for 2 milliarder kroner på én dag

Sidste år brugte danskerne knap 2 milliarder kroner på black friday, hvilket er et fald på otte procent sammenlignet med 2017, hvor salget lå på rekordhøje 2,1 milliarder kroner.

Alligevel var black friday sidste år suverænt årets største handelsdag.

Hvad forbruget ender på ved årets black Friday offentliggøres ikke på dagen, men flere eksperter har spået at dette år kan sætte rekord.

Det kan hænge sammen med, at black friday i år falder sammen med månedens lønningsdag. Danskernes forventninger til forbruget på black friday er naturligvis usikre estimater, som kan gå begge veje på selve dagen, bemærker Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.