Virksomheder, der byggede Cityringen, glemte at betale 51 millioner i skat

Skat har holdt ekstra godt øje med de firmaer, der har bygget Cityringen.

Hver måned har virksomheder bag byggeriet af Cityringen glemt at betale skat for 1 million kroner. (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

I går åbnede dronning Margrethe officielt Cityringen, der er den nye metrolinje i København. Forventningsfulde danskere strømmede til for at køre en gratis tur med den nye metrolinje.

I løbet af de otte år, det har taget at bygge den nye metrolinje, er alt dog ikke gået helt nemt. Cityringen er både blevet dyrere og har været ramt af forsinkelser. Nu viser det sig, at nogle af virksomhederne bag byggeriet også har haft problemer, når det kommer til at betale skat.

Skattestyrelsen og det tidligere Skat har nemlig holdt et ekstra øje med byggeriet af Cityringen, skriver Fagbladet 3F. Derfor har Skat opdaget snyd for 51 millioner kroner. De mange millioner i manglende skattebetaling vækker opsigt hos Jens Arnholtz, der er arbejdsmarkedsforsker ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier.

- På sådan et kæmpe byggeri skulle der gerne være orden på tingene, både hvad angår løn og arbejdsvilkår og i forhold til skattebetaling, siger han.

Skat har fra 2014 til 2018 været på kontrolbesøg, hvor Skat blandt andet kiggede efter, om virksomhederne har betalt den rigtige selskabsskat og indberettet de ansattes løn rigtigt til Skat.

- Der har været udtaget 204 virksomhedskontroller med et samlet nettoprovenu på 33 millioner kroner og 924 lønmodtagerkontroller med et nettoprovenu på 18 millioner kroner, skriver Anne Munksgaard, der er underdirektør i Skattestyrelsen i en mail til DR.

Kontrollerne har også fokuseret på sort arbejde og om virksomhederne har betalt moms.

Palle Bisgaard, der er næstformand i 3F, mener, at de sager, Skat har opdaget, bare er toppen af isbjerget.

- Vi sender rigtig mange sager videre til Skat. Når man afslører snyd for 51 millioner, er tallet formentlig meget større. Det er en del af den sociale dumping, at staten også bliver snydt for penge, siger han.

Snyd, fejl eller svære danske regler

Det har altså både været virksomhederne og de ansatte, som har betalt for lidt i skat. Ifølge Jens Arnholtz er et af problemerne, at der på byggeriet af Cityringen har været mange både udenlandske medarbejdere og virksomheder.

Han mener, at der kan være tre årsager til den manglende skattebetaling. Det kan være bevidst snyd fra virksomhedernes side, det kan skyldes, at virksomhederne ikke kender den danske lovgivning godt nok, eller det kan dreje sig om fejl fra virksomhedernes side.

- Nogle af de virksomheder, der er kommet til Danmark, har ikke haft den administrative kapacitet, der skal til at navigere i relativt komplekse situationer som både skat og overenskomstsystemer, siger Jens Arnholtz.

Folk strømmede ned i metroen for at få deres første tur, da den nye metro i København, Cityringen, blev indviet søndag den 29. september 2019. (Foto: Philip Davali © Scanpix)

3F er dog overbevist om, at en stor del af det er bevidst snyd.

- Jeg tror, langt de fleste af de her virksomheder udmærket kender reglerne. Der er mange penge at spare, hvis man kan undgå at betale skat i Danmark, siger Palle Bisgaard.

Metroen i København skal udvides i to etaper mere, og hvis skattesnyd skal undgås, skal Metroselskabet sætte ind flere steder.

- Meget tidligt skal de have kontakt til de udenlandske entreprenører og gøre opmærksom på, hvordan vores systemer fungerer. De skal sikre sig, at de har den nødvendige kapacitet på de områder. De skal også have fat i medarbejderne, for nogle gange er det dem, der er ansvarlige for, at der bliver betalt skat af deres løn, siger Jens Arnholtz.

Metroselskabet har ikke ønsket at stille op til interview, men afdelingschef Peder Mandrup skriver i en mail til DR:

- Det siger sig selv, at alle aktører på vores projekter skal overholde loven og svare den skat, de skal. Hvis der udestår problemer med manglende skattebetalinger, så arbejder skattemyndighederne jo heldigvis på at få dette løst.

Han understreger, at Metroselskabet løbende har holdt møder med Skat og sammen med hovedentreprenøren, CMT, stået for konkret skatterådgivning til dem, der havde svært ved at forstå de danske regler.

- Vi kommer også fremover til aktivt at støtte op om skattemyndighedernes arbejde ved at dele vores viden med dem. Men skat er et forhold mellem skattemyndighederne og den enkelte virksomhed, skriver Peder Mandrup.