Virksomheder giver Nets skylden for gebyrkaos

En tur på restaurant kostede mere end 23 kroner i ulovligt gebyr. Nets beklager gebyrfejl.

Supermarkedskæden Meny har både været ramt af egen systemfejl, men også af en gebyrfejl, som Nets var skyld i, skriver virksomheden i en mail. Arkivfoto. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Scanpix)

Fra Odder til Køge - og fra Aalborg til København.

Over hele landet fra har dr.dk-brugere oplevet at blive opkrævet betalingsgebyrer, som ellers burde være afskaffet her efter nytår.

Nye regler skulle nemlig i det nye år gøre det ulovligt at opkræve gebyr for private betalingskort. Det gælder blandt andet for kort som Mastercard og Visa.

Men mange brugere har i det seneste døgn henvendt sig til DR Nyheder med beskeder om virksomheder, der stadig opkræver betalingsgebyrer på private kort.

Betalte 23,88 gebyrkroner for restaurantbesøg

Også i det københavnske restaurantliv er der blevet opkrævet ulovlige gebyrer efter årsskiftet.

DR Nyheder er blevet kontaktet af 27-årige Alexander Gøricke Laursen, der i mandags spiste middag med bestyrelsen i sin boligejerforening på Alabama Social på Nørrebro i København.

Her lød regningen for fem tre-retters menuer og en a la carte-ret med vin på 3.008,88 kroner.

Men regningen burde kun have lydt på 2985 kroner – de sidste 23,88 kroner er et gebyr, som Alabama Social har trukket, fordi Alexander Gøricke Laursen valgte at betale med sit private Mastercard.

- Jeg tænkte overhovedet ikke over det, før jeg så DR’s historier om ulovlige kortgebyrer. Men det er da irriterende. Jeg ved ikke, om jeg gider at ulejlige mig derned for 23,88 kroner. Men næste gang vil jeg da holde øje med min kvittering, siger han.

Restaurant: Problemet ligger hos Nets

Alabama Social er en af de 13 restauranter under kæden Madklubben. Da DR Nyheder henvender sig er det første gang, salgschef Sine Bjarnason hører, at der er blevet opkrævet et ulovligt betalingsgebyr på en af kædens restauranter.

Det står endda på restauranternes menukort, at der kun bliver opkrævet gebyr for udenlandske kreditkort, firmakort og American Express – og altså ikke danske kreditkort.

- Hvis kunden er blevet opkrævet et gebyr, er det en fejl. Han er ligesom alle andre, der er blevet opkrævet gebyr, velkommen til at kontakte os for at få sine penge igen, siger Sine Bjarnason.

Hun gætter på, at fejlen ligger hos Nets, der leverer terminaler til Madklubbens restauranter.

- Det er også dem, der programmerer maskinerne til, om de skal tage gebyr. Hvis der er flere kunder, der henvender sig til os med fejlagtige gebyrer, vil jeg samle sammen, så jeg kan vise nogle eksempler til Nets, siger Sine Bjarnason.

Købte morgenmad i Meny med gebyr

Problemet med kort, der fejlagtigt bliver opkrævet gebyr, findes også hos supermarkedskæden Meny.

Her var Torben Jantzen fra Køge på Sjælland den 5. januar ude for at købe ind til morgenmad med sit Mastercard.

Men da han skulle betale for sine varer, oplevede han, at der stadig var gebyr på købet.

- De tager 47 øre ud af en transaktion på omkring 50 kroner, så det er omkring én procent, der er lagt oveni, siger han.

Før de nye regler trådte i kraft ved årsskiftet, har butikker kunne opkræve et gebyr ved kortbetalinger med udenlandske kreditkort som for eksempel Visa og Mastercard, som kunne sendes direkte videre til kunden.

Gebyret har som udgangspunkt udgjort en procentdel af købets samlede beløb. Men det er med de nye regler ikke længere lovligt. Nu skal butikken selv betale gebyret.

Torben Jantzen kendte godt til de ændrede regler og undrede sig derfor over gebyret.

- Jeg synes, det er noget rod. Jeg kan forstå det, hvis det er små butikker. Men med en større kæde, og hvis det viser sig at være Nets, der ikke har styr på det, så synes jeg, det er dybt kritisabelt, siger han.

Med de nye regler må butikkerne dog stadig tage gebyrer, hvis der betales med et firmakort.

Du er sikker på, at kortet ikke er et firmakort?

- Det er et personligt kort og et Mastercard, siger Torben Jantzen.

Meny: Nets er skyld i gebyrkaos

Virksomheden Dagrofa, der ejer kæden af Meny, har trods flere henvendelser ikke ønsket at stille op til interview. I stedet har Dagrofa sendt to skriftlige svar.

Kommunikationsmedarbejder Maria Noel skriver i den første mail, at det ulovlige gebyr hos Meny skyldes en fejl hos Nets.

- Der er ikke tale om en fejl fra vores side, men hos Nets den 5. januar. De har oplyst os, at fejlen blev rettet samme dag. Derfor bliver jeg nødt til at henvise til Nets, skriver hun.

I mailen fra Dagrofa oplyser virksomheden dog også, at kunder kan få det ulovligt opkrævede gebyr retur.

- Selvom fejlen ligger hos Nets kan man som kunde naturligvis henvende sig i vores butikker med sin bon og få refunderet gebyret, hvis det fejlagtigt er trukket, skriver kommunikationsmedarbejder Maria Noel.

I en opfølgende e-mail skriver Dagrofa, at der dog også har været en selvstændig systemfejl hos koncernen. Der er altså tale om to forskellige fejl.

- Systemfejlen, som berører ganske få korttyper, blev konstateret i første uge af januar og blev rettet den 4. januar. Listefejlen fra Nets blev vi opmærksomme på den 5. januar, hvorefter Nets har oplyst os, at de rettede fejlen samme dag, skriver Dagrofas medarbejder i mailen og fortsætter:

- Det vil sige, at der i perioden 1. til 5. januar er nogle tilfælde, hvor der grundet system- eller listefejl fejlagtigt er trukket et gebyr. Vi er i dialog med Nets, som er i gang med at undersøge muligheden for at tilbageføre fejlagtigt trukkede gebyrer til kundernes kort, som følge af ovennævnte listefejl hos Nets, står der i svaret fra Dagrofa.

Nets har ikke ønsket at stille op til interview, men skriver i en e-mail til DR Nyheder, at der er tale om en teknisk fejl, hvor nogle korttyper er blevet opfattet som firmakort, og der derfor er trukket ulovligt gebyr på dem.

- Hos Nets havde vi i starten af året en mindre fejl, som er rettet, hvor enkelte korttyper ud af mere end 40.000 manuelt var blevet noteret som firmakort i stedet for som privatkort. Vi er ved at undersøge, om vi kan tilbageføre de gebyrer, som skyldes den fejl, lyder det fra Pia Stoklund, kommunikationsdirektør hos Nets.

TIP OS

  • Er du ulovligt blevet opkrævet gebyr for brug af betalingskort efter 1. januar, hører vi gerne fra dig. Skriv til ahec@dr.dk

Rettelse: Antallet af restauranter hos Madklubben er korrigeret fra 16 til 13. Ligeledes er restaurantens navn rettet fra 'Alabama Social Club' til 'Alabama Social'.

Facebook
Twitter