Virksomheder ikke ignorere ansattes følelser

Mange mener, at man skal gemme sine følelser i garderoben, når man møder på arbejde. Det viser en amerikansk undersøgelse. Men dansk arbejdsglæde-konsulent mener, at følelser er nødvendige for at gøre ens arbejde godt.

Man skal vise sine følelser på arbejdet - så bliver man en bedre medarbejder, siger Alexander Kjerulf, der er konsulent i arbejdsglæde. (Foto: Tdenham © Stock.xchng)

Man skal holde masken og skjule sine følelser, når man er på arbejde. Det mener mange ansatte ifølge en undersøgelse fra University of Missouri-Colombia. Det skriver About.com.

QuickVote: Arbejdsglæde

De to kommunikations-professorer, Michael Kramer og Jon Hess, fra University of Missouri-Colombia har undersøgt medarbejdere fra en række forskellige brancher og spurgt dem, hvornår de mente, at deres kolleger håndterede deres følelser på en ordentlig måde.

Også følelseskontrol i brancher uden kundekontakt

Resultatet viste, at de fleste medarbejdere ønsker, at deres kolleger overhovedet ikke skal vise følelser - hverken positive eller negative - og at man opfattes som professionel, hvis man så at sige kan holde masken.

- Vi har i årevis vist, at man forventer, at medarbejdere, der har kundekontakt, kontrollerer deres følelser, så de virker positive ligegyldigt hvilken situation, de står i. Men undersøgelsens resultater viser også, at medarbejderne i mange andre brancher lever med de samme forventninger, fordi det viser, at de opfører sig professionelt over for deres kolleger og chefer, siger professor Michael Kramer.

Følelser er en del af arbejdet

Men den opfattelse af arbejdet som noget, der er fuldstændig adskilt fra følelseslivet, er en rigtig dårlig idé, mener Alexander Kjerulf. Han er konsulent, holder foredrag om arbejdsglæde og har netop skrevet bogen Happy Hour is 9 to 5.

Han skriver om den amerikanske undersøgelse på sin blog positivesharing.com. Og han mener modsat undersøgelsen, at det er meget vigtigt at bruge sine følelser på arbejdet.

- Mennesker har følelser, det kan man ikke fornægte. Derfor kan man ikke lægge sine følelser i garderoben, men er nødt til at tage dem med ind til skrivebordet. Det er vi nødt til at forholde os til som kolleger, chefer og arbejdspladser, siger Alexander Kjerulf til DR Penge.

Alexander Kjerulf mener, at medicinalvirksomheden LeoPharma er et godt eksempel på, hvordan man skaber plads til følelser i dagligdagen.

Legalt at have en dårlig dag

I deres it-supportafdeling, er det legalt at have en dårlig dag. Hvis man for eksempel har telefonvagt, kan man uden sure miner fra kollegerne sætte en rød magnetbrik ud for sit navn på en tavle - og på den måde signalere, at man ikke er på toppen.

- Når det er legalt at sige, at man er ked af det, så kommer man også hurtigere oven på igen, siger Alexander Kjerulf.

- Hvis ikke, der er plads til følelserne på arbejdet, så går det ud over arbejdet. For man kan ikke koncentrere sig, og man brænder måske inde med de gode idéer, siger han.

Facebook
Twitter