Virksomheder tjener kassen på at forære ting væk gratis

Firmaer forærer gratis ting væk. Men pas på. De gør det ikke for dine blå øjnes skyld.

Gratis gaver som reklame bliver mere og mere udbredt. Her barberer Jesper Wael sig med en gratis skraber.

Få en gratis bolle hos bageren, se film og serier gratis på nettet i en måned og få en avis ind ad døren kvit og frit i fire uger.

Virksomheder giver ting og sager væk gratis, og det kan vi kunder godt lide, vurderer Dorte Wimmer, Forbruger-ekspert, Retail Institute Scandinavia.

- Vi forbrugere er nysgerrige og vil gerne prøve noget nyt. Og så vil vi jo gerne have noget der er gratis, så hvis vi kan få uden at betale, så synes vi også det er en rigtig god forretning for os, siger Dorte Wimmer.

Gør det for at tjene penge

Og det er noget virksomheder benytter sig af i stigende grad. Ud af 102 virksomheder lokker halvdelen med gratis produkter, viser en undersøgelse, Megafon har lavet for Pengemagasinet og det er der en grund til.

- Virksomhederne er jo sat i verden for at tjene penge. De vil gerne sælge mere til deres faste kunder, til deres loyale kunder og så vil de gerne tiltrække nye kunder, så det her er et redskab til at opnå det, siger Dorte Wimmer.

Får flere kunder

Og det lokker flere kunder i butikken. Adskillige byggemarkeder er begyndt at låne trailere ud gratis til deres kunder. Helt uden at kræve at kunderne køber noget samtidig i forretningen. Og i Silvan har de gratis trailere gjort at omsætningen på eksempelvis flytteprodukter er steget med 30 procent på tre år.

- Vi opnår jo, at kunderne kommer og besøger vores butikker, når man skal hente traileren og bringe den tilbage igen, siger Freddy Lauridsen, Direktør i Silvan.

Gratis gør kunderne loyale

En tredjedel af de 102 marketings-ansvarlige DR har spurgt, svarer, at det direkte har styrket omsætningen. To tredjedele svarer, at det har styrket virksomhedens brand og lancering af nye produkter og hver femte siger, at de gratis goder har øget antallet af kunder.

- Den smittende effekt du vil opleve, det er at kunderne kommer igen og igen, når først du har givet dem denne her gratis service, siger Allan Sønderskov Darre, direktør i Freetrailer, der har gjort det til en millionforretning mod betaling at forsyne de enkelte byggemarkeder med gratis trailere.

- Virksomhederne gør de ting, der virker for dem, og det er helt sikkert, at gratiskonceptet virker for dem. Så det vil vi sikkert komme til at se mere af fremover, siger Dorte Wimmer, Forbrugerekspert, Retail Institute Scandinavia.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk