VM-feber gav rekordomsætning hos Danske Spil

Samtidig valgte mange at blokere sig selv fra at spille efter VM.

Danskerne satser tit på, at Danmark vinder, og i den første gruppekamp havde 74 procent spillet på dansk sejr. Så mange Oddset-spillere fik en god start på VM, da Danmark slog Peru. På Danmark -Australien blev der spillet cirka 170.000 spil. På billedet har Danmark netop scoret mod Kroatien. (Foto: Dmitri Lovetsky © Scanpix)

Sommerens VM-feber har lagt sig. Efter en måneds fodbold i Rusland blev der fundet en VM-vinder i form af Frankrig og en masse tabere.

Også uden for banen har mange lidt nederlag under VM. Bookmakerne har nemlig haft kronede dage, og alt tyder på en rekordomsætning under sommerens VM.

Danske Spils sportsspil, Oddset, har været brandvarmt under VM, hvor der blev omsat for omkring 700 millioner kroner. Og det er rekord.

- Vi havde et mål om et Oddset-salg på lidt under 700 millioner kroner i VM-perioden i år og dermed omsætningsmæssig VM-rekord for Oddset. Det mål nåede vi, så danskerne spillede faktisk lidt mere, end vi havde regnet med, siger Niels Erik Folmann, der er direktør for Danske Spil i en skriftlig kommentar til DR Nyheder.

Til sammenligning blev der under VM i 2014 omsat for 582 millioner kroner, mens der under VM i Sydafrika, hvor Danmark seneste var med, blev indskudt 280 millioner kroner i spil på Oddset.

- Det, der gør VM specielt, er, at selv når det ikke er Danmark, som spiller, er næsten alle kampe interessante at se på og spille på. Det gør, at mange flere mennesker spiller end normalt. Når Danmark så samtidig er med, løfter det omsætningen med mellem 10 og 30 procent, siger Niels Erik Folmann.

En marketing-tsunami

Men den voldsomme interesse for at spille på fodbold-VM har samtidig fået mange danskere til at erkende et spilleproblem og helt udelukke sig fra pengespil.

Med få klik og sit nem-id i hånden kan man tilmelde sig Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere, Rofus, og dermed udelukke sig fra at spille hos de mange spiludbydere.

I alt 400 danskere valgte i juli måned at tilmelde sig Rofus. I 2017 var det tal på 50.

- Vi kan se, at især under VM steg registreringen tydeligt, hvor vi fik cirka 400 ind i juli, hvilket langt overgår sidste år. Vi ser typisk en vækst i registret, når der er særlige begivenheder. Men det svinger virkelig meget, siger Birgitte Sand, der er direktør for Spillemyndigheden, som varetager Rofus.

I øjeblikket er de over 40 spiludbydere i Danmark i hård konkurrence om at erobre terræn på et dansk marked i kraftig vækst.

Det gør de ved at hælde millioner i markedsføringkampagner. Og mange husker, hvor massiv markedsføringen var under VM.

- Når vi har de her sportsevents, senest var det VM i Rusland, så skyller der en kæmpe marketing-tsunami for spil hen over Danmark. Det giver flere og flere spillere, og det betyder, at der er flere og flere, som henvender sig til Center for Ludomani med spilproblemer, siger Michael Bay Jørsel, der er leder af Center for Ludomani.

Højsæson for spil

Men netop VM er højsæson for spilselskaberne, og derfor kan det ikke overraske, at markedsføringen vælter ud af alle skærme, lyder det fra DOGA, som repræsenterer de private spilselskaber i Danmark.

- Som spiludbyder har man ikke andre muligheder for at komme i kontakt med spilleren end med markedsføring. Det er den eneste mulighed for at få kunder ind i butikken, og der er VM højsæson for spil. Der er mange reklamer, det er jeg helt enig. Men det synes jeg ikke, er så mærkeligt, siger Morten Rønde, der er direktør i Doga, som står for Danish Online Gambling Association.

- VM er den ene gang på fire år, hvor der er virkeligt meget aktivitet, og hvor mange gerne vil spille, siger han.

Selv om omsætningen på Oddset slog rekord under VM, så faldt den gennemsnitlige indsats per væddemål. Det glæder Danske Spil:

- Heldigvis kan vi se, at vores mål om hellere at få mange til at spille om lidt end få om meget er lykkedes. Gennemsnitsindsatsen på et væddemål på VM var på 130 kroner, og rigtigt mange spillede for en tyver eller en halvtredser, siger Niels Erik Folmann.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk