Vrede i fagforbund over Banedanmarks direktørbonus: Vores medlemmer får ingenting

- Vores medlemmer har også kompliceret arbejde, siger formand for HK Trafik & Jernbane.

Omkring 1.000 medlemmer af HK Trafik og Jernbane arbejder for Banedanmark med trafikstyring, administration og tilsyn i forbindelse med udskiftningen af de nedslidte togsignaler. (Foto: Sarah Christine Nørgaard © Scanpix)

Den såkaldte præstationsbonus på 100.000 kroner til direktøren for Banedanmarks forsinkede og fordyrede signalprogram vækker forargelse i fagbevægelsen.

Hos fagforbundet HK Trafik & Jernbane, der har 1.000 medlemmer i Banedanmarks trafikstyrings- og administrationsafdelinger, føler formand Dennis A. Jørgensen sig provokeret.

- Mine medlemmer bliver stødt over, at en direktør får så høj en bonus, når de ikke selv får noget ekstra. De føler også, at de bidrager rigtig meget til at få enderne til at mødes i det her forsinkede signalprogram, siger han.

Folketingets vagthund, Rigsrevisionen har udtalt kritik af signalprogrammet, der er syv år forsinket og 4,4 milliarder kroner dyrere end ventet, men alligevel har Banedanmark valgt at udbetale 100.000 kroner i bonus til den ansvarlige chef.

Bonus for "kompliceret program"

Banedanmark har afvist at stille op til interview om bonussen til den ansvarlige for signalprogrammet.

I stedet oplyser oplyser Banedanmark, at den er tildelt, fordi programdirektøren skulle sætte sig ind i et "ekstremt kompliceret program "som har været meget i offentlighedens søgelys".

Det undrer dog formanden for HK'erne hos Banedanmark, hvis medlemmer også er på overarbejde i forbindelse med udskiftningen af togsignalerne, som skulle have været på plads i 2023, men først ventes at blive det i 2030.

- Hvis man allerede ved ansættelsen af direktøren skønner, at arbejdspresset er så stort, så burde man have lagt det ind som en del af den daglige løn, sådan at det ikke ligger som en bonus, siger Dennis A. Jørgensen.

Medlemmerne af HK Trafik og Jernbane tjener i gennemsnit 28.000 kroner før skat inklusive tillæg for arbejde på genetidspunkter.

Her er der ingen ekstra præstationsbonus. Og på det seneste er Banedanmark begyndt at ansætte erfarne kontorassistenter på laveste løntrin, siger formanden.

- Det har vi det rigtig svært med. For det er også komplicerede opgaver, de sidder med. Derfor ser det her ekstra provokerende ud, siger Dennis A. Jørgensen.

OK-forhandler: Det ser uskønt ud

Kritikken af programdirektørens præstationsbonus, som er kommet til offentlighedens kendskab via DR Nyheders aktindsigt, kommer på et tidspunkt, hvor 750.000 offentligt ansatte skal have nye toårige overenskomster.

På statens område har det skabt debat, at innovationsminister og forhandler for de statslige arbejdsgiver Sophie Løhde (V) har udtalt, at de offentligt ansatte i løbet af de senere år er steget for meget i løn.

Hendes modpart, Flemming Vinther, der er formand for Centralorganisationernes Forhandlingsudvalg, CFU, siger, at det for de ansatte på tværs af de statslige sektorer kan være svært at forstå, at de med henvisning til økonomi får afslag på beskedne tillæg, mens en ansvarlig chef får bonus.

- Og det gør det ikke lettere at forstå, når der samtidig ikke er nogen særlig logisk sammenhæng mellem bonus og præstation. Jeg synes også, man er forpligtet til at begrunde en sådan bonus, så almindelige mennesker kan forstå det. Ellers står det temmelig uskønt tilbage, siger han.

Både Socialdemokratiet og de Radikales transportordførere vil stille spørgsmål om sagen til transportminister Ole Birk Olesen (LA) om sagen. Ministeren har ikke selv ønsket at kommentere sagen over for DR Nyheder.

Facebook
Twitter