Webshop sælger 300 procent mere under coronakrisen: Det er ligesom at holde black friday hver dag

Coronakrisen har fået folk til at shoppe underholdning på nettet.

Garn, perler, pap og fjer er blevet utrolig populært under coronakrisen, fortæller Dennis Drejer, der ejer Rito.dk (Foto: Rito)

I takt med at statsminister Mette Frederiksen har lukket Danmark mere og mere ned, har Dennis Drejer fået mere og mere travlt. Hans webshop Rito, der sælger garn og andet hobbyudstyr, har øget sin omsætning med 300 procent sammenlignet med april 2019.

Det har især givet travlhed på lageret, hvor hvad der svarer til ti fuldtidsansatte normalt pakker perler, garn og andre hobbyvarer. Lige nu er de 24 fuldtidsansatte på lageret.

- Jeg har ansat 14 medarbejdere på tre uger. Det er ikke ligefrem noget, vi har været vant til at gøre. Jeg synes egentlig, vores virksomhed har vokset ret pænt, og at vi har haft travlt tidligere, men det her er en helt anden liga, siger Dennis Drejer, der stiftede Rito i 2014.

Der bliver sendt mange flere pakker afsted fra Rito i øjeblikket. (Foto: Rito)

Dennis Drejer er langt fra den eneste virksomhedsejer, der oplever, at coronaepidemien har givet travlhed. Postnord kan især mærke, hvordan mange webshops har fået travlt.

Dennis Drejers egen forklaring på den voldsomme efterspørgsel efter hans produkter er, at både børn og voksne har brug for noget at give sig til, når de skal være hjemme.

- Vi sælger mest garn, som stadig er vores største varegruppe. Perler sælger vi enorme mængder af, og der går også meget karton, fjer og flamingokugler, forklarer han.

Dennis Drejer kan bedst sammenligne travlheden med det, virksomheden oplever på store udsalgsdage.

- Det er ligesom black friday – bare hver dag, og sådan har det været i en måned nu, siger han.

De mange nye ordrer har også givet travlhed i varemodtagelsen hos Rito, hvor der også strømmer langt flere varer ind end normalt. (Foto: Rito)

Dennis Drejer er glad for at have fået mere gang i butikken, men han har svært ved sådan for alvor at glæde sig over situationen.

- Det er svært for os at juble over, at vi ikke er ramt. Men jeg er rigtig glad for, at vi kan tilbyde noget arbejde til nogen, som har mistet deres job, siger han.

Dennis Drejer har blandt andet ansat en lærervikar som fra den ene dag til den anden mistede sit normale arbejde.

Arbejder i to hold

Fra lageret i Skive pakker og sender Rito varer til deres kunder i både Danmark, Norge, Sverige og Tyskland, og på alle fire markeder oplever de en stigende efterspørgsel.

Med mere end dobbelt så mange medarbejdere på lageret som normalt har de taget lidt ekstra forholdsregler for at undgå smitte. Medarbejderne arbejder i toholdsskift fra klokken seks om morgen til klokken ti om aftenen. Og alle 4.000 kvadratmeter af lageret er taget i brug.

- Du kan godt gå og arbejde på lageret i en halv time uden at se andre mennesker, siger Dennis Drejer.

De mange nye ordrer har betydet behov for at have mange flere varer på lageret end normalt. Hos Rito er de nu løbet tør for pallepladser og har midlertidigt lavet et koordinatsystem på gulvet til opfyldningsvarer. (Foto: Rito)

Selvom Rito sender mange ekstra pakker afsted hver dag, kan de sagtens skaffe varer hjem.

- Vores største udfordring er, at Indien er lukket ned. Derfra kommer en fjerdedel af vores varer. Men vores egne lagre er rimelig godt fyldt op. Nogle af vores grossister fortæller, at salget er forsvundet fra de fysiske butikker, så de har et normalt salg i disse dage, siger Dennis Drejer.

Hans mål er normalt at få virksomheden til at vokse med 30 procent om året. Og selvom dette års salg kommer til at slå alle rekorder, håber Dennis Drejer - som de fleste andre - at hverdagen snart bliver normal igen.

- Coronavirusset har ændret folks

adfærd
, og det rammer os positivt. Men jeg ville stadig gerne have været corona foruden. Jeg savner også min familie og at komme ud i samfundet, siger han.

Både Dennis Drejer og hans medarbejdere er klar over, at den travlhed, der har ramt Rito, kun er

midlertidig
.

- Når alt bliver normaliseret, bliver vores marked også normaliseret. Det kan være, det går hurtigt, og det kan være, det tager lang tid. Men resten af året tror jeg, at vores salg kommer til at ligge dobbelt så højt, som vi havde forventet, siger Dennis Drejer.

Facebook
Twitter