13 kroner pr. flytur skal bidrage til grønne flyrejser i 2030

Regeringen har præsenteret et udspil, der skal sikre, at alle danske indenrigsfly i 2030 flyver grønt. Støttepartier vil have højere afgifter.

Klimaminister Dan Jørgensen, transportminister Trine Bramsen og skatteminister Jeppe Bruus præsenterede tirsdag udspillet "Grøn luftfart for alle" sammen med Simon Pauck Hansen, direktør i SAS, samt direktør for KBH's Lufthavn Thomas Woldbye. (Foto: liselotte sabroe © Ritzau Scanpix)

Danske passagerer skal fra 2025 betale en ekstra afgift på 13 kroner for en flybillet, uanset hvor de flyver hen. Pengene skal gå direkte til udvikling af grønne teknologier, så alle danske indenrigsfly fra 2030 flyver klimaneutralt.

Allerede i 2025 skal den første danske grønne indenrigsrute være i luften.

Sådan lyder det fra regeringen, som tirsdag præsenterede udspillet "Grøn luftfart for alle".

- Fra 2025 vil der være en rute, der er helt grøn, og al indenrigsflyvning fra 2030 vil også være det. Vi mener, det kan lade sig gøre at flyve helt grønt, siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).

I alt skal der afsættes over 1,8 milliarder kroner til udvikling af grøn luftfart i Danmark - pengene skal komme fra den nye afgift.

Ifølge Green Power Denmark, som er energisektorens erhvervsorganisation, bliver der årligt tanket 1.200 millioner liter brændstof i danske lufthavne.

Det er det brændstof, regeringen fremover gerne vil have skal være grønt.

Og en af metoderne til at få grønt brændstof er power-to-X - som er betegnelsen for at omdanne elektricitet fra eksempelvis vindmøller til flydende, grøn brændstof til for eksempel fly.

Producenterne af Power-to-X kan ifølge Green Power Denmark levere 500 millioner liter i 2030.

Det dækker dermed de 30 millioner liter, der bruges på danske indenrigsflyvninger.

Nye tider

Regeringen har før været tøvende over for at indføre passagerafgifter, men nu er tiden en anden, siger Dan Jørgensen.

- Vi er ikke et sted nu, hvor der noget sted i verden findes sådan en rute, som den vi vil indføre fra 2025.

- Vi skal til at udvikle ny teknologi og nye brændstoffer. Det kan lade sig gøre inden 2025, hvis lægger os i selen og skaber de rette økonomiske incitamenter til at gøre det.

- Men vi er ikke indstillet på at lave en pengemaskine, der skal skrabe penge ind til statskassen, som kan bruges til noget andet. Vi er interesseret i at få gjort flytransporten grøn, siger Dan Jørgensen.

Han fortæller, at der nu skal være forhandlinger om udspillet med de øvrige partier, men vil ikke svare på, om forhandlingerne kan nå i mål inden et Folketingsvalg.

'Latterligt lav flyafgift'

Regeringens planer får en lunken modtagelse hos flere støttepartier.

Ifølge nyhedsbureauet Ritzau kalder De Radikales klimaordfører, Rasmus Helveg Petersen, udspillet for ”for lidt og for sent”, mens Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen, påpeger, at partiet har foreslået 125 kroner i afgift på indenrigsflyvninger.

- Men det skal gerne være betragteligt mere, når man skal flyve langt, for det udleder mere CO2, siger hun.

SF har foreslået afgifter på 100 kroner på rejser inden for EU, 200 på mellemlange rejser og 700 kroner på lange rejser. SF's skatteordfører, Carl Valentin, er derfor ikke imponeret over ekstraudgiften på 13 kroner:

- Det er en latterligt lav flyafgift at foreslå oven på en sommer med hedebølger og oversvømmelser i Europa. Danmark, Cypern, Irland og Malta er de eneste i EU uden flyskat.

DI er ærgerlig over afgift

I Dansk Industri er man overordnet set glad for det grønne fokus i luftfartsbranchen, men er bekymret for løsningen med en ekstra afgift.

- Vi har i Luftfartens Klimapartnerskab fra start foreslået, at indtægterne fra et klimabidrag på flybilletter skal varetages af en klimafond bestående af fagfolk og eksperter. På den måde sikrer vi, at pengene bliver brugt bedst muligt i branchen, lyder det fra branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen.

- I stedet har regeringen valgt at foreslå en helt ny afgift, og det betyder, at pengene kan - og sandsynligvis vil - blive brugt på alle mulige andre ting end den grønne omstilling af luftfarten. Og det er vi kritiske overfor, siger han.