17 milliarder for tip-top jernbane

Det vil koste fire milliarder kroner ekstra at sætte skinnenettet i tip-top stand. Og et nyt signalsystem koster mindst 13 milliarder kroner, fremgår det af Banedanmarks analyser af jernbanens tilstand. Der vil være forsinkelser mindst tre år endnu.

Skal IC3-togene køre uden forsinkelser, skal politikerne finde mindst fire milliarder kroner. (Foto: René Strandbygaard © DSB)

Det vil koste fire milliarder kroner ekstra at sætte det danske skinnenet i tip-topstand. Når signalsystemet om nogle år skal udskiftes vil det koste mellem 13 og 17 milliarder kroner.

Tallene kom frem, da Banedanmark i dag offentliggjorde to analyser af det danske jernbanenet. Den ene analyse koncentrerer sig om skinnernes tilstand, den anden om signalsystemet.

Analysen af skinnerne peger på fire muligheder.

Hvis der ikke afsættes flere penge, vil situationen fortsætte som den er nu. Det vil sige med stor risiko for at der opstår forsinkelser.

For 1,9 milliarder kroner bliver risikoen noget mindre end i dag, mens det vil koste 2,9 milliarder kroner at reducere risikoen mærkbart.

Den fjerde mulighed er at bruge 4,1 milliarder ekstra. Det vil gøre risikoen for forsinkelser minimal.

Signalystemet bør kunne holde ti år endnu med lidt ekstra vedligholdelse - men så skal der til gengæld investeres i et nyt. Prisen er her mindst 13,4 milliarder kroner.

Forsinkelser tre år endnu Banedanmarks analyser viser, at der, uanset hvilket investeringsniveau der vælges, er et så stort vedligeholdelsesbehov på jernbanen, at rettidigheden først bliver mærkbart bedre om nogle år.

- Det vil tage tre år at indhente efterslæbet på vedligeholdelsen af jernbanen. Og indtil selve vedligeholdelsesniveauet er genoprettet, vil passagererne opleve forsinkede tog, siger Banedanmarks direktør Jesper Hansen.

- Vi vil stadig sørge for, at der kan køre tog i hele landet, men vores muligheder for at levere flere tog til tiden vil afhænge af, hvor meget der investeres i den kommende periode, siger Jesper Hansen.

Facebook
Twitter