500.000 grønne biler er ikke nok: Radikale vil nå én million i 2030

Hvis Danmark skal iføre sig den grønne førertrøje på transportområdet, skal ambitionerne være højere, mener De Radikale.

Sidste år blev der solgt 698 el-biler, og rundt omkring på de danske veje kører der i øjeblikket knap 9.000 elbiler. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Når kalenderåret rammer 2030 skal der ikke "kun" være 500.000 grønne biler på de danske veje, som Socialdemokratiet ønsker det.

Det antal skal fordobles til én million eldrevne biler.

Sådan lyder det i De Radikales nye udspil.

De Radikales politiske leder Morten Østergaard (R) er positiv over for, at Socialdemokratiet også lægger op til flere grønne biler, men ifølge ham kan antallet sagtens sættes højere.

- Det er vores opfattelse, at en halv million elbiler ikke er ambitiøst nok. Vores forslag er meget ambitiøst, men det er dét, der skal kendetegne det næste energiforlig. At vi ikke bare gør det, der ligger på den flade hånd og næsten kommer af sig selv, men at vi løfter barren og siger, at vi vil være i den grønne førertrøje, når det handler om transporten, siger han.

For at indfri målet har partiet fem konkrete initiativer, der skal indføres. Blandt andet skal der være en grøn firmabilbeskatning, en fritagelse af afgifter på el til elbiler frem til 2025, og så er det nødvendigt med tilskud til ladestandere, bedre parkerings- og køre-forhold for elbiler.

Overstiger Klimarådets vurdering

Partiets ambitioner overstiger Klimarådets vurdering i hovedrapporten fra 2017, om at der i 2030 vil være cirka 500.000 elbiler på de danske veje, hvis der indføres en "ambitiøs elbilstrategi". Samlet set vil det spare Danmark for 2,1 million ton CO2.

Er det realistisk at få indført jeres forslag og nå én million, når rapporten har en anden vurdering?

- Ja, det er bestemt opnåeligt. Vi kan se i landene omkring os, som har været hurtigere til at få elbiler på vejene, at når man skaber de rigtige incitamenter, så kommer der også gang i salget, siger han og fortsætter:

- Det er lidt en undladelsessynd, at Danmark, der ellers har gjort så meget på den grønne omstilling, stadig ikke kan sige, at vi er et af de førende lande, når det handler om transporten.

Forbud mod nye benzin- og dieselbiler

I midten af april foreslog SF, at der skulle indføres et forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030. Det tiltag er De Radikale parate til at diskutere under de fremtidige energiforhandlinger.

- Det er jo velkendt, at flere lande har planer om at forbyde biler, der kører på fossilenergi, så udviklingen går i den retning, og det er vi også klar til. Vi vil gerne give kommunerne mulighed for at holde dieselbilerne ude af byerne, hvor det giver meget luftforurening, siger Morten Østergaard.

Regeringen forventes inden længe at fremsætte sit energiudspil og derefter vil forhandlingerne gå i gang.

Facebook
Twitter