Amerikanske tilstande i ny Venstre-kampagne

Venstres kampagne, der skal udstille Socialdemokraterne og SF’s økonomiske politik, er som taget ud fra en amerikansk valgstrategi.

Avislæserne bladrer op til helsidesannoncer fra Venstre, når de åbner avisen mandag morgen. (© DR)

Venstre har kigget til USA med sin ny kampagne, der skal udstille Socialdemokraternes og SF's økonomiske politik.

Kampagnen 'Kig bag facaden' fokuserer nemlig negativt på modstanderen, som kampagner ofte gør i USA, siger politisk kommentator Rasmus Jønsson til DR Nyheder.

- Det er kampagnemetoder, der er hentet fra amerikanske valgkampe. Det er meget fokuseret på at skabe tvivl om modstanderen i stedet for at fokusere på egen politik, siger Rasmus Jønsson.

Rent vand i forhold til USA

Han bliver bakket op af USA-analytiker Mads Fuglede:

- Den ligner noget, man kan se i USA, men det er det rene vand i forhold til amerikansk politik, hvor man går meget hårdere til hinanden. Kampagnen bruger mange kræfter på at definere, hvem modstanderen er, som man også gør i USA, siger Mads Fuglede til DR Nyheder.

Kampagnevideoen stiller konkrete spørgsmål til, hvordan S og SF vil gennemføre deres fælles økonomiske plan. For eksempel bliver der spurgt, hvorfor nyuddannede, der flytter til udlandet, skal betale penge tilbage til staten.

- Man kan diskutere, om denne kampagne er specielt hård i tonen, men den viser i hvert fald, at den kommende valgkamp kan gå hen og blive et gadeslagsmål. Det kan blive en grim valgkamp, hvor der bliver taget nye metoder i brug for at ramme modstanderen, mener Rasmus Jønsson.

Skræmmekampagne kan betale sig

Han peger også på det nye i, at Venstre fører en negativ kampagne mod modstanderen og spiller på frygten. Men der kan være god grund til at lave denne form for kampagne:

- Det har vist sig at være en effektiv måde at føre valgkamp på, og det kan sagtens betale sig at prøve at skabe tvivl om modstanderen. Et valg er jo en troværdighedskonkurrence. Hvis man kan få smadret modstanderens troværdighed, er man ret langt i forhold til at få vælgernes kryds, lyder det fra Rasmus Jønsson.

Kendte eksempler på skræmmekampagner fra USA er Hillary Clintons primærvalgskampagne mod Obama. Her spurgte hun befolkningen, hvem de helst så svare på et kritisk telefonopkald i det Hvide Hus: En præsident med erfaring eller en uden.

John McCain gik også hårdt til Obama i opgøret mellem de to og kaldte ham en kendis-kandidat i en video.

Sammen med videoen indrykker Venstre avisannoncer i de store dagblade.

Facebook
Twitter