Antallet af dræbte i trafikken stiger: 'Man får et chok, når man ser de nye tal'

En virkelig ærgerlig udvikling, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

(Arkiv) Antallet af trafikdræbte stiger. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

- Det går den forkerte vej!

Sådan siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling, om direktoratets seneste opgørelse over dødsulykker i trafikken.

De foreløbige opgørelser viser, at 205 personer blev dræbt i trafikken i 2019. Det er en stigning på 20 procent i forhold til antallet af dræbte året inden.

- Man får et chok, når man ser de nye tal, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Årsagen til stigningen er dog endnu ukendt.

- Vi skal have analyseret alle ulykkerne. For man kan lære meget om, hvordan man kan forebygge ulykker, hvis man analyserer dødsulykkerne. Men det tager tid at undersøge 205 ulykker til bunds, siger Marianne Foldberg Steffensen.

De foreløbige tal for antallet af dræbte i 2019 er det højeste siden 2016, hvor 211 mistede livet i trafikken. Gennemsnitligt lå antallet af dræbte på 183 i perioden 2014-2018.

Cirka halvdelen af dødsulykkerne sidste år var ifølge Vejdirektoratet eneulykker eller frontalsammenstød. Sammenlignet med de foregående år har der været usædvanligt mange eneulykker blandt dødsulykkerne i 2019.

Og tallene er udtryk for det, som Rådet for Sikker Trafik kalder for en 'virkelig ærgerlig udvikling'.

- Jeg synes, at det er dybt foruroligende, siger direktør Mogens Kjærgaard Møller.

Antallet af tilskadekomne er faldet

Til gengæld var der relativt få dræbte i aldersgruppen 18-24 i 2019. I årets første tre kvartaler var der 13 personer i alderen 18-24 år, der mistede livet i trafikken, hvilket er historisk lavt.

Samtidig med at antallet af dræbte var højt i 2019, var antallet af tilskadekomne relativt lavt. De foreløbige tal tyder på, at der var færre end 3.100 personer, som kom til skade i trafikken, hvilket også er historisk lavt.

- De andre år har det skyldtes høj hastighed, uopmærksomhed og manglende orientering. Og der er ingen grund til at tro, at stigningen, vi ser nu, skulle skyldes andet. Til det skal nævnes, at uopmærksomhed ikke alene hænger sammen med brug af mobiltelefon, men det er naturligvis en del af det, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Antallet af tilskadekomne er især faldet i Region Syddanmark og i Region Sjælland. De foreløbige tal viser, at cirka 525 personer kom til skade i trafikken i Region Syddanmark, og cirka 345 personer i Region Sjælland. I begge tilfælde er det det laveste antal, siden ulykkesstatistikken begyndte.

Politiet har tre fokusområder

Antallet af dræbte i trafikken er faldet siden begyndelsen af 1970’erne, men dette fald er stagneret i 2012. Herefter har der været mindre udsving, men ikke nogen egentlig fremgang.

Dermed bliver det svært at nå Færdselssikkerhedskommissionens mål om maksimalt 120 dræbte årligt i 2020.

Mogens Kjærgaard Møller peger på to områder, hvor man burde sætte ind.

- Vi skal arbejde med trafikkulturen, og vi skal have mere politi ud på vejene, fordi kontrol også er en bedre faktor, når man vil forbedre de her tal, siger han.

Politiet har tre fokusområder, når de skal nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.

- Nemlig for høj hastighed, spirituskørsel og uopmærksomhed, siger Erik Terp Jensen, chef for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, i en pressemeddelelse.

Vejdirektoratets endelige opgørelse over dræbte og tilskadekomne fordelt på trafikanter og regioner kommer i slutningen af maj.