Togfond til et tocifret milliardbeløb, hurtigere togforbindelser mellem de største byer, metrocityring i København med forgreninger til Sydhavnen og Nordhavn.
Den nuværende regering har sat kolossale infrastrukturprojekter på skinner. Men nu skal der meget snart andre boller på suppen, lyder det fra en utålmodig opposition med en fælles plan.
For hvis de borgerlige partier kommer til magten efter næste valg - hvilket alle meningsmålinger stadig peger på - så skal fokus væk fra skinnerne. Og rettes stiftet mod vejen.
De fire borgerlige partier har en lang række motorvejsprojekter, som de nærmest tripper for at få realiseret.
Det største projekt på den blå ønskeseddel er en helt ny motorvej ned gennem Jylland til en anslået pris på mellem 15 og 20 milliarder kroner. Motorvejen skal løbe langs den gamle hærvej - med start ved den tyske grænse og slutte ved Limfjorden.
- Det sparer brændstof, penge og CO2, så det kan man med rette kalde en vækstmotorvej. De indledende beregninger viser også, at der er rigtig god samfundsøkonomi i en jysk motorvej, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
K: Udvidelse giver kødannelser
I Liberal Alliance og Dansk Folkeparti er trafikordførerne glade for udsigten til de forbedrede forhold for billisterne.
De borgerlige partier vil derfor have sat gang i en forundersøgelse, der skal se på mulighederne for en ny motorvej ned gennem Jylland.
En udvidelse af E45 kunne også være et alternativ til en ny motorvej, men en udvidelse er ikke uden problemer, siger den konservative trafikordfører, Mike Legarth.
- Det ville jo give enorme kødannelser og ventetid, for når man udvider den eksisterende motorvej, så er der vejarbejde, og det er et problem. Så er det bedre, at man bygger en parallelmotorvej, siger han.
Skal bygges etapevis
Arbejdet forventes at koste op mod 20 milliarder kroner, men det er ikke et problem, mener Kristian Pihl Lorentzen.
- Den koster ikke en storebæltsbro. Den koster i omegnen af 15 til 20 milliarder kroner ifølge de foreløbige beregninger, men det er ikke en uoverstigelig opgave. Man skal jo tænke på, at det er over en periode på op til 12 år, at man skal bygge det her etapevis, siger han.
Pengene skal blandt andet findes på kommende finanslove og i en ny infrastrukturfond, lyder Venstres bud. En forundersøgelse skal desuden se på andre finansieringskilder.
De borgerlige forventer at anlægsarbejdet kan begynde i 2020, når de indledende undersøgelser er overstået.
Den tredje limfjordsforbindelse, udvidelsen af den fynske motorvej og Viborg-Aarhus-motorvejen plus forlængelse af Hillerødmotorvejen er andre vejprojekter, de borgerlige vil sætte fart på.