Drømmen om at bygge en bro over Kattegat bliver i den grad vakt til live igen. Det sker på baggrund af en ny rapport og dugfriske tal fra Transportministeriet. Hvis man dropper togskinnerne og alene laver en bil-bro over Kattegat vil den 58 milliarder kroner dyre bro kunne tilbagebetales af bilisterne selv på 32 år, fremgår det.
Regnestykket bygger på, at prisen for at køre over en Kattegat-bro bliver på samme niveau som i dag på Storebæltsbroen, hvor det koster 240 kr. for en personbil uden BroBizz at køre over broen
Konklusionen får nu et politisk flertal bestående af regeringen og Dansk Folkeparti til at genoplive tankerne om at bygge en bro over Kattegat – men kun for biltrafik.
- Vi er blevet enige om at igangsætte yderligere undersøgelser af en vejforbindelse over Kattegat, fordi nye tal viser, at den vejforbindelse formentlig vil kunne betale sig selv. Den vil koste knap 60 milliarder kroner. Hvis man nøjes med en ren vejforbindelse, så ville den kunne betales, uden at statskassen skal have penge op af lommen, fordi den kan betales alene af de bilister, der vælger frivilligt at betale for at køre over, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Endelig beslutning om to år
Det er ellers kun godt to år siden, at den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) så godt som begravede ambitionerne om at bygge en bro over Kattegat.
- Regeringen påtænker ikke at gå videre med en fast Kattegatforbindelse til 118 milliarder kroner, sagde Hans Christian Smidt i 2015.
Men på et møde i Transportministeriet i dag, har regeringen og Dansk Folkeparti altså besluttet at genoplive det storstilede infrastrukturprojekt.
I første omgang skal der dog yderligere undersøgelser til, inden der kan træffes politisk beslutning om at bygge en bro over Kattegat.)
- Når vi har dykket dybere ned i det, og hvis det viser, at det kan lade sig gøre, sådan som vores foreløbige tal viser, så synes jeg, vi skal bygge en vejforbindelse over Kattegat. Jeg er stor tilhænger af, at Danmark hænger bedre sammen og at mange danskere vil kunne spare en time til halvanden i deres transport mellem Sjælland og den østlige og nordlige del af Jylland, uden at det koster statskassen en krone, siger Ole Birk Olesen og fastslår:
- Realismen i en kombineret vej- og togbanebro er forholdsvis lille. Omvendt er realismen i en ren vejbro meget stor. Nu skal undersøgelsen i gang, og den håber jeg kan færdiggøres i løbet af 2018, og så vil vi have et godt grundlag for at træffe yderligere beslutning om det her.
DF: Broen står færdig i 2030
Også Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, kaldet det ”meget, meget realistisk”, at der kommer en fast forbindelse over Kattegat kun for biler.
DF-ordføreren går så vidt, som til at konstatere, at broen vil være en realitet inden for 12 år.
- Den vil stå færdig inden 2030. Vi skal i gang nu, fastslår Kim Christiansen og afviser enhver snak om, at togpassagererne nu bliver svigtet.
- Det er jo togdelen, der vil koste rigtig mange penge. Staten skulle op med 42 milliarder. Og jeg har ikke lyst til at tage de penge fra andre infrastrukturprojekter. Og jeg mener ikke, at man kan sige, at togpassagererne bliver taberne i det her spil. Vi opgraderer jernbanen med mange milliarder i de her år, og der kommer nye el-tog fra 2024, så jeg mener, at vi i høj grad tilgodeser togpassagererne. Men i forhold til en Kattegatforbindelse prioriterer vi altså bilisme, siger Kim Christiansen, og tilføjer, at den trængsel, der forventes at være tiltagende på Storebæltsbroen, om nogle år vil kunne aflastes af en bil-bro over Kattegat.
Også Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kalder en bro over Kattegat for ”realistisk” og ”inden for rækkevidde”.
- Tallene viser, at der er realisme i det, når vi kan komme ned på en tilbagebetalingstid på kun 32 år betalt af bilisterne selv – og helt uden at vi skal have penge op af statskassen. En fast forbindelse over Kattegat vil binde vores land bedre sammen, og den vil kunne spare erhvervslivet og alle andre for rigtig mange penge, siger Kristian Pihl Lorentzen.