Bondo: Corydon har ødelagt den danske folkeskole

Bjarne Corydon har været med til at ødelægge den danske folkeskole, siger Lærerforeningens formand, Anders Bondo Christensen.

- Jeg kan da godt sidde og ryste lidt på hovedet af, at han først laver et voldsomt angreb på lærerne og den danske skole, og så forlader han bare dansk politik, siger Anders Bondo Christensen. (Foto: KELD NAVNTOFT © Scanpix)

Det er ingen hemmelighed, at Bjarne Corydon og Anders Bondo Christensen har haft et anstrengt forhold efter lærerindgreb og folkeskolereform.

Men det er trods alt noget af en svada, lærerforeningens formand fyrer af, efter at Corydon har sagt farvel til dansk politik til fordel for et topjob i McKinsey.

- Nu kommer Bjarne Corydon på rette hylde. Det kan ikke undre mig, men jeg kan da godt sidde og ryste lidt på hovedet af, at han først laver et voldsomt angreb på lærerne og den danske skole, og så forlader han bare dansk politik, siger Anders Bondo Christensen:

- KL, Finansministeriet og Bjarne Corydon har med deres new public management-strategi ødelagt den danske folkeskole. Og det mener jeg. Den måde at tænke skole på, som ligger bag Corydons strategi, er helt forfejlet. Man fratager lærerne det fagprofessionelle engagement og tror, man kan styre alt igennem målinger og ledelse, siger han.

Bjarne Corydon fremhæver selv den udskældte folkeskolereform som det stykke politik, han er mest glad for at have ført ud i livet.

- Jeg ved godt, den bliver diskuteret meget. Og jeg ved også, at det er netop i de her år, at man kæmper for at få den til at fungere. Ingen kan garantere, at det ender sådan til sidst, men det er vigtigt, hvad vi giver vores børn. Det afgør vores fremtid på lang sigt, siger han.

Anders Bondo Christensen understreger, at skaden allerede er sket, og at mange lærere allerede har forladt faget i al hast.

- Det har været meget omkostningsfuldt for den danske folkeskole, siger lærerforeningens formand, der fremhæver det folkemøde på Bornholm for nogle år siden, hvor Bjarne Corydon, og ikke daværende undervisningsminister Christine Antorini, præsenterede folkeskolereformen:

- Det fortæller rigtig meget om, hvad den grundlæggende idé bag folkeskolereformen er. Det er økonomistyring og ikke pædagogisk udvikling for elevernes skyld, siger Anders Bondo Christensen.

Facebook
Twitter