Cordsens analyse: Her er de fire mest sandsynlige regeringer

I dag fortsætter forhandlingerne om en ny regering. Politisk korrespondent Christine Cordsen viser her vej til mest de sandsynlige udfald.

Mette Frederiksen har indtil videre forhandlet i embedsboligen på Marienborg. I dag rykker forhandlingerne til Statsministeriet. (Foto: © Emil Helms, Ritzau Scanpix)

Endnu handler regeringsforhandlingerne mest om politik. Hvad der kan sikres flertal for i det nyvalgte folketing, når det handler om sundhed, økonomi og klima.

Næste skridt bliver, at kongelig undersøger Mette Frederiksen (S) skal finde ud af, hvordan hun kan danne regering.

Hvilke partier er klar til at være med i ministerkontorerne, og hvem vil støtte en ny regering, som er levedygtig?

Her er en gennemgang af de scenarier for en ny regering, der lige nu ser ud til at være de mest sandsynlige.

S-M-R-SF-regering

Lars Løkke Rasmussen og Pia Olsen Dyhr har været politiske modstandere. Nu kan de måske ende i en regering sammen. (Foto: © Philip Davali, Ritzau Scanpix)

For:

Alle fire partier er ivrige efter at komme i regering, og en flertalsregering vil på mange måder være en fordel. Også selv om flertallet er meget spinkelt. Regeringen vil have gode muligheder for at forhandle sig til stærkere opbakning bag sine initiativer, fordi den som udgangspunkt har sit eget flertal.

Imod:

Det vil kræve en god portion politisk mod af SF at gå i regering med Lars Løkke Rasmussen og Moderaterne. Mange SF’ere opfatter Løkke som blå, og ene parti mod Socialdemokratiet, De Radikale og Moderaterne risikerer SF at blive voldsomt klemt især i den økonomiske politik.

Mange politiske kampe vil rykke ind i regeringen i stedet for at blive taget med partier uden for regeringen under forhandlinger. Det kan gøre regeringen mindre manøvredygtig, fordi den ikke kan flytte sig, når først regeringspartierne internt er blevet enige.

I udlændingepolitikken kan de interne konflikter blive meget voldsomme.

S-M-regering

Løkke og Mette Frederiksen i et afslappet øjeblik under åbningsdebatten i Folketinget kort før valget. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

For:

Formentlig vil det være overskueligt for fungerende statsminister Mette Frederiksen og Moderaternes formand, Lars Løkke Rasmussen, at blive enige om et politisk program. Samtidig vil regeringen være så meget et midter-projekt, at den vil have gode muligheder for at forhandle brede aftaler på plads. For eksempel vil den have et solidt flertal sammen med Venstre og De Radikale.

Samtidig vil en S-M-regering have mulighed for at føre udlændinge- og retspolitik med partier fra blå blok, fordi De Radikale ikke sidder med i regeringen.

Imod:

Tør Mette Frederiksen gå i regering med Lars Løkke Rasmussen alene? Løkke har været statsminister i to omgange, og mange på Christiansborg tvivler på, at han vil kunne finde ud af at indordne sig under en anden som chef og statsminister. Især selvfølgelig når der opstår konflikter og uenighed.

Både SF og De Radikale vil gerne i regering. De kan uden tvivl blive besværlige som parlamentarisk grundlag, hvis de ikke får adgang til ministerkontorerne. Især hvis det ikke er efter eget ønske, at de ikke kommer med.

Og så er der selvfølgelig alle SM-vittighederne...

S-V-M-R-regering

Kan Mette Frederiksen og Jakob Ellemann-Jensen ende med at give hinanden håndslag på et regeringssamarbejde? (Foto: © Jonathan Nackstrand, Ritzau Scanpix)

For:

En flertalsregering med et solidt flertal. Der vil uden tvivl være masser af intern uenighed, men hvis først regeringen er blevet enig med sig selv, behøver den ikke at forhandle med andre.

Under valgkampen er alle uenigheder naturligvis blevet talt voldsomt op, men dybest set vil det på rigtig mange politik-områder ikke være så svært for de fire partier at blive enige.

Det vil være nemmere for Socialdemokratiet at give De Radikale lidt på udlændingepolitikken, hvis Venstre er med.

Imod:

Det helt store spørgsmål er, om Venstre tør gå i regering med Socialdemokratiet.

Efter valget og den konservative nedsmeltning står V-formand Jakob Ellemann-Jensen som den uantastede leder af blå blok og dermed oppositionen. Den position mister han, hvis han går i regering med S. Kritikken fra resten af blå blok vil være brutal, og De Konservative vil kunne bruge det til at kæmpe for et comeback til K-formand Søren Pape Poulsen.

Omvendt kan Venstre få både indflydelse og måske også vælgerfremgang ud af at gå i regering. Men det er ikke til at komme udenom, at det vil være et stort sats.

Et minus for partierne i en bred flertalsregering kan også være, at alle konflikter skal tages internt i regeringen i stedet for udadtil med andre partier i forbindelse med forhandlinger. Det kan slide hårdt på profilen for regeringspartierne, fordi alle skal stå på mål for kompromiserne i stedet for deres egen rene politik.

S-R-SF-regering

Sidste S, SF og R var i regering sammen gik det galt, og SF forlod regeringen. Vil partierne gøre et nyt forsøg? (Foto: © Linda Kastrup, Scanpix Denmark)

For:

Hvis det ikke lykkes at danne en bred regering, så har fungerende statsminister Mette Frederiksen de 90 røde mandater at falde tilbage på. Både SF og De Radikale er ivrige efter at komme i regering, så alt taler for, at de tre partier kan blive enige om et regeringsgrundlag. Det vil formentlig også være en regering, der vil have gode muligheder for at forhandle både med sine egne støttepartier, med partier i blå blok og med Moderaterne.

Imod:

90 mandater inklusive nordatlantiske mandater er et meget skrøbeligt flertal at basere en regering på. Især i en tid hvor der er en øget tendens til løsgængeri og partihop. Bare et enkelt folketingsmedlem, der smutter eller bare gør knuder, kan fjerne regeringens flertal.

Erfaringerne fra S-R-SF-regeringen fra 2011 til 2015 var også, at der var voldsomme konflikter mellem SF og De Radikale og mellem regeringen og Enhedslisten. Med De Radikale i regering vil Enhedslisten uden tvivl være på krigsstien, og det kan gøre det svært for regeringen at gennemføre svære økonomiske reformer, som kan blive nødvendige, hvis den aktuelle økonomiske krise bider sig fast og måske bliver værre.