Daniel kørte op til 14 timer om dagen som chauffør for det offentlige

3F fører i øjeblikket flere sager for tidligere flexchauffører.

Daniel Gjerlevsen havde så mange timer bag rattet som flextaxachauffør, at han til sidst havde svært ved at holde koncentrationen. (© PRIVATFOTO)

Han er ikke stolt af det. Men Daniel Gjerlevsen har flere gange siddet bag rattet som chauffør, selvom han reelt var for træt til at køre.

Fra 2017 og to år frem kørte han flextaxa for en vognmand i Sydjylland, hvor han ofte havde arbejdsdage, der var dobbelt så lange som det, de fleste er vant til.

- Min gennemsnitlige arbejdsdag lå nok på 12 til 14 timer, fortæller han.

De mange timer på vejen betød, at Daniel Gjerlevsen kunne have svært ved at holde koncentrationen, når han bevægede sig rundt blandt andre trafikanter.

- Man kører mere eller mindre på rutinen, vil jeg kalde det. Man er ikke opmærksom i sin kørsel, siger han.

I sidste uge fortalte DR, hvordan taxachauffører med den nye taxalov kan ende med arbejdsuger på op til 90 timer.

Arbejdsforholdene gælder ikke kun almindelige taxachauffører, men også flextaxachauffører som Daniel Gjerlevsen, der hyres af trafikselskaberne og kører som en del af den kollektive trafik.

Var tvunget til lange arbejdsdage

Daniel Gjerlevsen husker nogle uger, hvor han kun sov få timer, inden han skulle møde på arbejde igen og køre i trafikken til langt op ad dagen.

- Jeg kørte blandt andet en søndag aften og havde en afslutning til midnat. Næste morgen skulle jeg starte bilen igen klokken ti minutter i syv, fortæller han.

- Der var ikke andet at gøre end bare at gøre det.

Ifølge Daniel Gjerlevsen fik han kun fuld løn af sin arbejdsgiver, når bilen var i bevægelse. Derfor var det nødvendigt med lange arbejdsdage for at tjene en normal dagsløn.

Ifølge fagforbundet 3F er de lange arbejdsdage hverdag for mange af de chauffører, der kører flexture for de offentlige trafikselskaber.

3F fører i øjeblikket flere sager for tidligere flexchauffører, der har arbejdet længere end de tilladte 48 timer om ugen i gennemsnit.

Frygter en ulykke

Forhandlingssekretær i 3F Jørn Hedengran har eksempler på flexchauffører, der kører op til 18 timer om dagen.

- Når en chauffør kører så meget, er vedkommende uopmærksom. Jeg er bange for, at en chauffør en dag rammer en cyklist eller en modkørende, og hvis det bliver med døden til følge, er det jo frygteligt, siger Jørn Hedengran.

Når nogle chauffører som Daniel Gjerlevsen bliver tvunget til at køre lange vagter, kan det skyldes, at de vognmandsvirksomheder, der kører for trafikselskaberne, har solgt sig selv for billigt, mener 3F.

Derfor er de nødt til at stramme skruen over for chaufførerne.

- Bilen skal køre rigtig mange timer, før vognmanden har tjent pengene hjem. Det bliver både på bekostning af flexchaufførens løn og arbejdstid, siger Jørn Hedengran.

3F anklager samtidigt trafikselskaberne for ikke at holde kontrol nok med chaufførernes arbejdsvilkår.

Det afviser Claus Wistoft, der er formand for trafikselskabernes fællesorganisation Trafikselskaberne i Danmark.

- Jeg kan kun opfordre 3F til at komme frem med de konkrete eksempler og den nødvendige dokumentation. Dokumentation er nødvendig for, at både vi og det statslige tilsyn kan reagere på det, siger han.

Claus Wistoft er heller ikke enig i, at trafikselskaberne hyrer vognmænd, der er prissat langt under det normale niveau.

- Skulle en vognmand byde ind med en pris, der er så billig, at den stikker af fra de øvrige bud, så er det ikke mit indtryk, at trafikselskaberne tager imod tilbuddet, siger han.

Daniel har fundet ny arbejdsgiver

Efter et par år med lange arbejdsuger valgte chauffør Daniel Gjerlevsen at sige op.

Han fik et tilbud fra en anden vognmand - og et ultimatum fra sin kone, hvis han ikke tog imod det.

- Min kone sagde, at tog jeg ikke jobbet, så gik hun fra mig. Hun kunne ikke blive ved med at leve med mine arbejdstider, fortæller Daniel Gjerlevsen.

I dag er han glad for sit arbejdsliv bag rattet. Han kører ikke flere timer, end han må, og han føler, at hans nye arbejdsgiver sætter en ære i at leve op til alle regler.

Samtidig fører han sammen med 3F en sag mod sin tidligere vognmand for at få erstatning for de arbejdsdage, der var længere, end loven tillader.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ser med alvor på flexchaufførernes arbejdsforhold og vil nu tage kontakt til trafikselskaberne og bede dem redegøre for, hvordan de fører kontrol med vognmændene.

- Jeg skal ikke kunne afvise, at nogle af trafikselskaberne er udfordret på grund af corona. Men det ændrer ikke på, at vi stadig har nogle efterretninger om, at der ikke bliver ført en tilstrækkelig grad af kontrol. Det skal vi have rettet op på, siger han.

DR har været i kontakt med Daniel Gjerlevsens tidligere arbejdsgiver. Arbejdsgiveren ønsker ikke at udtale sig, så længe der kører en sag i det fagretslige system.

Facebook
Twitter