Danmark holder kursen trods angreb på skibe ved Iran

Konflikten i Den Persiske Golf får ikke Danmark til at ændre på sikkerheden for danske handelsskibe.

Britisk krigsskib måtte lægge sig imellem, da tre iranske skibe angiveligt forsøgte at presse en britisk olietanker ind i iransk farvand. (Arkiv) (Foto: handout © REUTERS/Scanpix + Wikimedia (Creative Commons))

Danske rederier sender dagligt tank- og containerskibe ind og ud af Den Persiske Golf, der for tiden danner rammen om en eskalerende konflikt mellem Iran på den ene side og USA og dets allierede på den anden.

Og til trods for at konflikten skaber bekymring i flere lande og blandt rederier i Danmark, har det ikke fået Forsvarsministeriet til at justere sikkerhedsvurderingen for danske handelsskibe i området. Den er fortsat på det laveste af tre niveauer.

Storbritannien valgte fredag at hæve sikkerhedsniveauet for nationens handelsskibe i iransk farvand til det højst mulige, efter at et britisk krigsskib onsdag måtte lægge sig mellem tre iranske krigsskibe og en britisk olietanker. Desuden har Norge hævet sikkerhedsniveauet for sine handelsskibe i området.

Passende forsigtighed

Så længe sikkerhedsvurderingen for de danske skibe ligger på det laveste af de tre niveauer, er det formelt samme vurdering af sikkerheden for et dansk handelsskib, der går gennem Øresund, som for en dansk olietanker, der sejler gennem Hormuzstrædet.

Nogle tager imidlertid særlige forbehold.

Flere rederier har indført krigstillæg, og Nationalt Maritimt Operationscenter under Forsvaret har ifølge Ritzaus oplysninger skrevet til rederiernes sikkerhedsofficerer, at de skal udvise "passende forsigtighed" i og omkring iranske farvande.

Dette har dog ikke meget med en formel justering af sikkerhedsniveauet at gøre.

Nye angreb er forventet

Hans Tino Hansen er administrerende direktør i efterretningsanalysefirmaet Risk Intelligence, der rådgiver danske rederier om sikkerheden i konfliktområder. Han mener ikke, at faren drevet over for den kommercielle skibstrafik.

- Hvis situationen mellem Iran og USA fortsætter på nuværende niveau, så forventer vi, at der vil komme et angreb til, siger han.

Risk Intelligence vurderer, at de seneste måneders angreb på handelsskibe enten direkte eller indirekte er orkestreret af al-Qud. Det er en særlig enhed i Irans Revolutionsgarde. Angrebene er blandt andet gået ud over to skibe fra norske rederier, og derfor har danske handelsskibe også grund til at være bekymrede, siger Hans Tino Hansen.

- Lige så vel som de har angrebet norske skibe, kan det også være danske skibe.

Militær reaktion

Det er Hans Tino Hansens vurdering, at de to norske skibe er blevet angrebet for at skabe forvirring om bagmænd og for at ramme et internationalt skib, som ikke var britisk, fransk eller amerikansk.

Rammer man et af de tre lande vil der nemlig ifølge direktøren være stor sandsynlighed for en militær reaktion.

Netop en militær reaktion kan være under opsejling, efter at USA har bedt flere af sine allierede om at deltage i en flådestyrke.

Forsvarsministeriet vil dog ikke oplyse, om Danmark er blevet bedt om at bidrage, skriver Ritzau.

Facebook
Twitter