Danske billetpriser i top: Så meget er priserne steget på tog og busser

København er verdens tredje dyreste by, når det kommer til billetpriser i tog, bus og metro.

Ifølge en undersøgelse er København den tredje dyreste by i verden at bruge offentlig transport i. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Der er en god grund, hvis du synes, du skal have ekstra mange penge op ad lommen for at købe en billet til bussen eller toget.

Set over de seneste ti år er prisen for tog- og busbilletter nemlig steget markant mere end de generelle forbrugerpriser. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Dansk Folkeparti overvejer nu at gøre den kollektive trafik gratis i landets fire største byer. Klimaordfører Morten Messerschmidt har derfor bedt transportminister Benny Engelbrecht (S) om en beregning på, hvad det vil koste, og hvad klimaeffekten vil være.

Ifølge professor i trafikøkonomi Mogens Fosgerau vil gratis kolletiv trafik betyde flere passagerer. Det er bare ikke sikkert, at det vil være med til at reducere udledning af CO2.

- En del af de nye passagerer vil have kørt bil, men en større del vil have cyklet, gået eller slet ikke have transporteret sig. Det vil sige, at man går fra at transportere sig fra egen kraft til at transportere sig på en måde, hvor man er på asfalt. Det koster energi og er dermed ikke er specielt klimavenligt, siger Mogens Fosgerau.

Pris ikke vigtigst

Laura Kirkegaard, afdelingschef i Forbrugerrådet Tænk med ansvar for Passagerpulsen, som er rådets afdeling for kollektiv trafik, vil meget gerne være med til at undersøge konsekvensen af gratis offentlig transport i de fire storbyer.

- Det kunne være rigtig interessant at undersøge. Det kan give os noget vigtig viden i forhold til, hvordan fremtidens transport kan se ud, siger han.

I 2006 lavede Teknologirådet en undersøgelse af, hvad konsekvenserne af gratis adgang til tog, bus og metro vil være. Rapporten kom blandt andet frem til, at det samlet set vil koste 10,4 mia. kr., hvis det blev indført i hele landet.

Forbrugerrådet Tænk har også undersøgt, hvad det betyder for passagererne.

- Vi har blandt andet set på, hvor meget de enkelte parametre betyder, når det handler om danskernes holdning til at bruge kollektivt transport. Det viser sig, at prisen har en betydning, men det er ikke det vigtigste parameter. Hastighed og pålidelighed vægter højere end prisen. En undtagelse er dog de unge, hvor prisen betyder mere, siger Laura Kirkegaard.

København i top med priser

København hører også til blandt de byer med de højeste billetpriser, når man sammenligner rundt i verden. Det har det tyske firma Statista, der indsamler forbrugerdata, gjort.

I den opgørelse falder København ud som den tredjedyreste by.

Der er ifølge Laura Kirkegaard flere årsager til, at det er dyrt at stige på bussen i den danske hovedstad.

- Vi har generelt et højt lønniveau i Danmark, og den kolletive trafik er en løntung sektor. Men det er også en politisk prioritering af, hvor store tilskuddene skal være og hvor meget af overskuddet, der bliver geninvesteret, siger hun.