De studerende giver studieanbefalinger en lunken modtagelse

Ekspertudvalgs anbefalinger til mere kvalitet i undervisningen får en lav karakter fra landets studerende.

Formand for Danske Studerende Fællesråd, Jakob Ruggard, glæder sig over, at der ved forfremmelser af undervisere lægges mere vægt på undervisning. (© DR)

Regeringens Kvalitetsudvalg mener, at uddannelsesstederne skal flytte fokus fra karaktergennemsnit, og at de studerende skal bruge mere tid på uddannelsen.Det budskab får en lunken modtagelse fra Danske Studerendes Fællesråds formand, Jakob Ruggaard.- Overordnet set lever det ikke op til målet om at fremme kvaliteten og gøre det federe at være studerende, siger han.Ros for at undervisning får større betydning- Det mest bekymrende er, at det ser ud som om, man vil fratage studienævnene kompetencen til at definere fagindholdet, og det er en total afdemokratisering af de danske uddannelser, siger han.

Til gengæld er der ros til anbefalingen om at lade evnen til at undervise betyde mere, når forskernes arbejde skal bedømmes.- Den del af rapporten lyder spændende, og det er en af de gange, hvor der er blevet lyttet til os. Når forskning er det eneste, der kan føre til forfremmelser, så er det klart, at forskerne bruger tiden her i stedet for på undervisningen, siger Jakob Ruggaard.Kvalitetsudvalget påpeger blandt andet, at de studerende i gennemsnit skal bruge 20 procent mere tid på deres studier for at leve op til meningen med det hele, nemlig at gennemføre et fuldtidsstudie.5-6 timers undervisning om ugenNogle steder gennemfører de studerende et fuldtidsstudie, mens de andre steder kun studerer på halv tid.

Men målet om at få de studerende til at bruge 20 procent mere tid med bøgerne vil komme af sig selv, hvis ellers rammerne omkring undervisningen er til stede, mener Jakob Ruggaard.- Nogle steder er der kun undervisning fem-seks timer om ugen, og så kan det være svært at finde ud af, hvad man skal fylde tiden ud med, påpeger han.De studerende vil bruge mere tid på studiet, hvis man bruger flere ressourcer på at understøtte undervisningen og give mere feedback, mener han./ritzau/

Facebook
Twitter