DF: Lad os se resultater først

Regeringen skal vente på at se effekten af den kommende metroring, inden den laver en betalingsring, mener DF.

Så længe man ikke kender effekten af blandt andet metroudvidelsen, så synes DF, at det er meningsløst at lave en betalingsmur i København. (© DR)

Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen er ikke blevet fan af betalingsringen, selvom han nu har hørt andre byers erfaringer.

Han har altså ikke ændret holdning, selvom han har været med på transportudvalgets observationstur til byer, der allerede har etableret betalingsring.

Til gengæld fandt han en række nye oplysninger brugbare:

- Vi fik jo at vide, at man skal give sig rigtig god tid, når man planlægger sådan noget her. Det har man gjort i de andre lande - i op til fire år. Man skal huske at spørge borgerne, og frem for alt skal man have en velfungerende kollektiv trafik, siger Kim Christiansen til DR Nyheder.

Alt andet end ekstraskat

Han så hellere, at man satte sig ned i en bred politisk kreds og så på, hvordan man kan løse trafikproblemerne i København på en anden måde.

- Der er masser af gode tiltag, vi kan gøre frem for bare at lave en ekstraskat for bilisterne, siger han og henviser blandt andet til bedre kollektiv trafik og en havnetunnel, der sender bilerne uden om byen.

Og så er der jo en masse gode ting i gang allerede, siger han:

"Meningsløst"

- Vi er i gang med at bygge en metrocity-ring til 20 milliarder kroner. Vi har vedtaget sammen med omegnskommunerne, at vi etablerer en letbane. Og så længe man ikke kender effekten af de her tiltag, som vi jo har sat i gang, så synes vi i DF, at det er meningsløst at lave en betalingsmur i København.

En betalingsring er derfor slet ikke aktuel lige nu, lyder det fra DF's trafikordfører:

- Vi skal ud og betale milliarder i den kollektive trafik i København, hvis der overhovedet skal være en kapacitet, der kan opsluge nogle af de bilister, som man ønsker at piske over i den kollektive trafik.