DF og SF i fælles front: Kommuner skal gå hårdere til udenlandske lastbilchauffører

Med et fælles udspil vil de to partier pålægge landets kommuner at øge indsatsen mod social dumping.

Kristian Thulesen Dahl og Pia Olsen Dyhr vil gøre social dumping til et tema i kommunalvalgkampen. Her ses de sammen op til folketingsvalget i 2015. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Social dumping på de danske landeveje skal bekæmpes med endnu hårdere midler end i dag, og kommunerne skal gå forrest i den kamp.

Det er hovedbudskabet i et nyt, fælles udspil fra Dansk Folkeparti og SF, som blandt andet vil forpligte kommunerne til at foretage tjek af rastepladser og forbyde såkaldte ”chaufførhoteller” i industriområder med hvilepladser til udenlandske lastbilchauffører.

Dansk Folkeparti og SF vil gøre kampen mod social dumping til et kommunalt valgtema frem mod kommunalvalget 21. november. Du kan se alle punkter i de to partiers udspil i bunden af artiklen.

- Når vi ser, at man bruger vores rastepladser som overnatningssteder, hvor man for at få økonomien til at hænge sammen bliver nødt til at overnatte i lastbilerne, og samtidig bruger kommunernes pladser til at gøre det, så skal vi altså sige stop, DF-partiformand Kristian Thulesen Dahl.

- Der bliver vi nødt til at bruge kommunerne og have dem som medspillere i forhold til at få stoppet det her ved, at man kommer ud og laver nogle kontroller, så man sikrer sig, at de her østeuropæiske chauffører ikke undergraver det danske arbejdsmarked, siger han.

Danske vogmænd "går nedenom og hjem"

SF-formand Pia Olsen Dyhr påpeger, at tilstedeværelsen af lavtlønnede udenlandske lastbilchauffører allerede har gjort ondt på danske chauffører og vognmænd.

- Konsekvensen kan vi allerede se. Der er mistet 8.000 job de sidste fem år i Danmark i lastbilbranchen. Det er både vognmænd, der er gået nedenom og hjem, og det er chauffører, der har oplevet at miste deres job. Den udvikling vil bare fortsætte, hvis vi har udenlandske chauffører, der kan køre for 5.000 kroner om måneden.

- Derfor må det stoppe, og det er både regeringens ansvar – et ansvar, de ikke tager alvorligt – men det er også kommunernes ansvar. De kan for eksempel forbyde at bruge rastepladser som en form for opholdsstue eller hoteller for udenlandske vognmænd. Der opfordrer vi her i kommunalvalgkampen til, at det må høre op, siger Pia Olsen Dyhr.

Foruden kravene til kommunerne vil Dansk Folkeparti og SF etablere en særlig politienhed, der sammen med Skat skal have social dumping som særligt fokusområde, oprette et videnscenter for social dumping og indføre tidsbegrænsninger for parkering på samtlige landets rastepladser, så de ikke benyttes til ”østeuropæisk langtidsparkering”.

Tager det med til finanslovsforhandlinger

Det vil ifølge DF-formand Kristian Thulesen Dahl koste ”et tocifret millionbeløb”, og Dansk Folkeparti vil tage udspillet med til de igangværende finanslovsforhandlinger med VLAK-regeringen.

Han regner desuden med, at Socialdemokratiet vil støtte udspillet fra DF og SF, og i så fald vil der være et flertal bag.

- Jeg tager det som en given ting, at Socialdemokratiet vil støtte os i det her arbejde, og at vi derfor også får regeringen til at gå med til de initiativer, som vi finder nødvendige for at bekæmpe social dumping på transportområdet, siger Kristian Thulesen Dahl.

Socialdemokratiet ser positvt på udspil

DF-formanden har tilsyneladende ikke gjort regning uden vært. I Socialdemokratiet tager man imod udspillet med åbne arme, siger social dumping-ordfører Mattias Tesfaye.

- Det ser grundlæggende godt ud og trækker i den rigtige retning. Der er blevet strammet lidt op på transportbranchen, men vi er ikke i mål. Der er stadig alt for mange plattenslagere, siger han.

Han vurderer, at der er et par hjørner i udspillet, der skal forhandles om, men allerede nu vil den socialdemokratiske ordfører kontakte de to partier for at melde Socialdemokraterne ind i forhandlingerne.

- Der er absolut et grundlag for, at vi tre partier kan få strammet op og undgået for meget løndumping på de danske motorveje.

Transportminister: Vi er i gang

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ønsker ikke at stille op til et interview om udspillet, men i en skriftlig kommentar til DR Nyheder henviser han til, at problemet delvist skal løses på EU-plan, hvilket regeringen er i fuld gang med.

- Desuden er vi i Danmark ved at undersøge mulighederne for at indføre tidsbegrænset parkering på rastepladser. Det vil blandt andet forhindre, at chauffører kan holde det ugentlige hvil i førerhuset her, skriver ministeren.

I forhold til forslaget om at dedikere betjente til en særlig social dumping-enhed henviser transportministeren i øvrigt til Justitsministeriet. Men hvis der skal findes penge til noget sådan, så skal det med på finansloven, siger Ole Birk Olesen.

- Hvis partierne ønsker bevillinger til en ekstra kontrolindsats, er det noget, partierne må tage op i finanslovsforhandlingerne.

Fælles udspil fra DF og SF

  • Påbud til kommunerne om at føre kontrol med social dumping på transportområdet. Det skal blandt andet ske ved at foretage tjek af rastepladser. Indenrigsministeren pålægges at føre opsyn med at kommunerne styrker kontrollen.
  • Kommunerne skal forbyde ”chauffør-hoteller” i industriområder. Vi vil indføre et påbud om ikke at dispensere fra planloven i kommunerne og tillade opførsel af chaufførhoteller. Der har desværre været et eksempel i Kolding Byråd, hvor Venstre og Konservative i byrådet vedtog at tillade et sådant hotel.
  • En særlig enhed under politiet skal i samarbejde med skattevæsenet have social dumping som særligt fokusområde.
  • En særlig transport- og vejpolitienhed skal etableres til at tjekke sikkerhed, køre- og hviletid og færdselsloven.
  • Der skal indføres tidsbegrænsninger for parkering på samtlige rastepladser og parkeringsreservationer til busser.
  • Politiets cabotagekontrol fra Politiaftalen 2015 skal permanentgøres, og der afsættes 15 mio. kr. årligt.
  • Der skal oprettes et videnscenter for social dumping, hvor der indsamles, deles og offentliggøres data på tværs af myndigheder på hele området for social dumping, herunder i transportbranchen.
  • Regeringen pålægges at rejse en sag i EU for at samle opbakning til at bekæmpe postkassefirmaer og sætte en stopper for importen af underbetalt arbejdskraft fra tredjelande.
  • Kilde: SF og Dansk Folkeparti.