DF om EU’s krav om ændring i ny dansk lov: Bland jer udenom

Rastepladser skal ikke være campingpladser for østeuropæere, mener DF.

Dansk Folkepartis Kim Christiansen vil ikke ligge under for pres for EU. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Rend og hop, EU.

Så kort kan beskeden til EU-Kommissionen fra Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, formuleres.

EU har nemlig netop indledt en procedure mod nye danske regler om, at man som lastbilchauffør maksimum må opholde sig på de omkring 90 danske statslige rastepladser i 25 timer.

Ifølge EU vil det ramme udenlandske transportvirksomheder og lastbilchauffører langt mere end danske, og derfor er reglerne diskriminerende og i strid med EU-traktater, mener kommissionen.

EU-Kommissionen har ifølge Transportministeriet forfulgt sagen i flere måneder, men først nu er den officielle procedure i form af et brev på vej til transportminister Ole Birk Olesen (LA). Kim Christiansen mener dog, at ministeren kan tage henvendelsen fra EU med ophøjet ro:

- Jeg mener ikke, at EU overhovedet skal blande sig. Vi har nogle regler i Danmark. Det er statslige rastepladser betalt af de danske skatteydere, og dem skal vi selvfølgelig kunne disponere over nationalt.

EU-Kommissionen kan åbne sag mod Danmark

EU kan i yderste instans indlede en sag mod Danmark. Hvor fast skal Danmark stå på de her regler?

- Vi er nødt til indimellem også at sige til EU, at der altså er nogle ting, som vi bestemmer i Danmark. Vi har taget en beslutning om, at vi ikke ønsker at have, at de danske rastepladser skal bruges som rene campingpladser for østeuropæiske chauffører. Det kan EU selvfølgelig have en holdning til, men vi mener, at det er det rigtige, siger Kim Christiansen.

Nu har vi lavet en regel om maksimum 25 timer, og det skal EU ikke blande sig i.

Kim Christiansen, transportordfører, DF

Ifølge EU-Kommissionen vil de nye danske regler, der trådte i kraft 1. juli, gøre det svært for lastbilchauffører fra andre EU-lande at transportere varer til Danmark.

De lovpligtige hviletidsbestemmelser gør nemlig, at lastbilchaufførerne kan blive nødt til at hvile i mere end 25 timer på dansk jord – og så kan de nye regler for de danske rastepladser tvinge chaufførerne til at bryde hviletidsreglerne, fordi de i så fald vil være nødt til at transportere sig selv og lastbil til en ny rasteplads.

Danmark har nu to måneder til at vende tilbage til EU’s transportkommissær, Violeta Bulc, med et svar på anklagerne.

Men Ole Birk Olesen skal fastholde Danmarks ret til at bestemme selv, mener Kim Christiansen, der samtidig forsøger at skyde EU’s bekymring om diskrimination ned.

- Jeg vil bare sige til EU, at reglerne er ens for alle. At det så har vist sig, at det primært er østeuropæiske chauffører, der bruger vores rastepladser, det er jo, hvad det er, siger Kim Christiansen.

DF på linje med transportministeren

Tilbage i begyndelsen af maj måned skrev transportminister Ole Birk Olesen et brev til EU-kommissæren, hvor han i første omgang afvise, at der skulle være problemer med EU-traktaterne.

Han skrev eksempelvis, at han er uenig i, at danske skattekroner skal gå til at servicere udenlandske lastbilchauffører.

Det er Kim Christiansen enig med ministeren i.

- Så må de virksomheder, som benytter sig af østeuropæiske chauffører, tilvejebringe nogle faciliteter for deres chauffører, så de kan holde der, når de skal have deres længerevarende hvil. Nu har vi lavet en regel om maksimum 25 timer, og det skal EU ikke blande sig i, siger han.

Når Danmark har svaret EU-Kommissionen i løbet af de kommende måneder, er proceduren den, at EU så igen kan sende Danmark et brev.

Herefter kan EU-Kommissionen og Danmark begynde at forhandle, hvis der ikke er fundet en løsning. Ender også forhandlingerne uden resultat, kan EU-Kommissionen sende sagen til EU-Domstolen, som kan pålægge Danmark at ændre loven.

Vil Danmark ikke gøre det til trods for en eventuel EU-dom, så kan EU-Kommissionen bede domstolen om at give Danmark dagbøder, indtil Danmark makker ret.

Hvor langt vil I gå for at fastholde de her regler?

- Jamen vi går hele vejen fra Dansk Folkepartis side. Vi mener ikke, at EU skal blande sig i det her. Der må være grænser for, hvad EU skal blande sig i. Der må være vigtigere sager, som EU skal forholde sig til, end hvem der opholder sig på de danske rastepladser, siger Kim Christiansen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Ole Birk Olesen.