DF-profil handlede med Waterfront

DFs transportordfører Kim Christiansen har haft et særdeles tæt forhold til pr-firmaet Waterfront. Han og hustruen tjente over 21.000 kroner på at sælge kopper og kander til firmaet, som skulle påvirke politikeren for DSB.

Waterfronts medarbejdere skrev kronikker for DF-politikeren Kim Christiansen og forærede ham og konen billetter til en koncert. (© Folketinget.dk)

21Søndag kan i aften afsløre at Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen har haft privatøkonomiske fordele af sit samarbejde med Waterfront.

Det skete, da Kim Christiansen og hans kone solgte 530 kopper og 55 termokander til Waterfronts klimanetværk, Copenhagen Climate Network.

Derudover skrev Waterfronts medarbejdere kronikker for DF-politikeren og forærede ham billetter til en koncert.

"Jeg har jo været isenkræmmer i 20 år"

Vi skal tilbage til en efterårsdag i 2009. Waterfront holder møde med Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.

På mødet siger repræsentanten fra Copenhagen Climate Network, som er Waterfronts klimaorganisation, at man mangler kopper og termokander til kantinen på hovedsædet i Hellerup.

- Vi sidder og taler om porcelæn, jeg har jo været isenkræmmer i 20 år. De siger, de skal have deres logo på det her, og så siger jeg, at det kan jeg sagtens formidle, fordi min hustru laver sådan noget, siger Kim Christiansen til 21 Søndag.

De bliver enige om, at Kim Christiansen skal skaffe kopper og termokander, og at Christiansens hustru skal sørge for at få trykt Copenhagen Climate Networks logo på varerne.

I alt fakturerer Kim Christiansens kone Waterfront for 36.798 kroner. Fortjenesten er 21.075 kroner.

Bare en vennetjeneste

Kim Christiansen selv synes ikke, at forbindelsen til Waterfront er et problem. - For mig var det her jo bare en vennetjeneste, siger han.

Alligevel beklager han i dag, at han indgik handlen.

- Set i bagklogskabens klare lys, kan man da godt sige, at det skal man afholde sig fra. Men det er relativt uskyldigt det her, vi er nede i nogle småpenge.

- Det er jo ikke million-handler, vi har lavet sammen. Men jo, man skal da tænke sig meget om som politiker, siger Kim Christiansen.

DF-formand erkender problem

Handlen mellem Waterfront og Kim Christiansens kones firma fandt sted, mens Waterfront havde til opgave at påvirke Dansk Folkeparti på vegne af DSB. Ifølge interne mails, som DR er i besiddelse af, var netop lobby-arbejdet overfor Kim Christiansen et selvstændigt job-nummer.

DF-formand, Kristian Thulesen Dahl, vil nu indskærpe overfor sin folketingsgruppe, at de skal passe på med lobby-virksomheder.

- Jeg vil bruge den her sag til at understrege vigtigheden af, at man holder rene linjer og at man skal gebærde sig på en måde, så man ikke kan blive mistænkt for at der kommer nogle forkerte hensyn ind i forhold til den politiske linje, siger Kristian Thulesen Dahl.

Kronikker og koncertbilletter

Udover handel med kopper og kander har Waterfront ved mindst én lejlighed inviteret Kim Christiansen med til en koncert.

Det skete i august sidste år, hvor Kim Christiansen og hans kone til en Elvis-mindekoncert i København. Til koncerten var også Waterfront-direktør Lars Poulsen.

Ifølge DRs oplysninger var billetterne betalt af Waterfront.

- Jeg er ligeglad med hvem der betaler billetterne. Jeg fik en invitation fra Lars Poulsen, fordi vi begge har en passion for Elvis. Om det er Lars Poulsen eller hvem der har betalt, det er ligegyldigt. Jeg synes, det var et sjovt arrangement, jeg synes det var vældig hyggeligt at tage med, siger Kim Christiansen.

Derudover har Waterfront skrevet mindst to kronikker til DF-politikeren.

Fra modspiller til medspiller

Ifølge Waterfront selv var deres opgave "at flytte Kim Christiansen fra at være modstander af DSB til at være aktiv medspiller" - sådan bliver opgaven beskrevet i en mail fra Waterfront til DSBs ledelse.

Og Waterfronts meget tætte kontakt til Kim Christiansen er en helt bevidst strategi, mener medieforsker på RUC, Mark Ørsten.

- Jeg ser det bestemt ikke som tilfældigt. Jeg ser det som et led i at opbygge et tillidsforhold, der baserer sig på forskellige former for tjenesteydelser, hvor politikeren kan se at han selv og hans nærmeste kan nyde godt af samarbejdet med lobbyvirksomheden, siger Mark Ørsten.

Se mere i 21Søndag i aften.

Facebook
Twitter