DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog

Det er vigtigt, at der bliver brugt en kendt teknologi, der er afprøvet og driftssikker, fortæller DSB's direktør.

Det bliver højst sandsynligt først efter 2021, at arbejdet med førerløse S-tog kan sættes igang, fortæller DSB's direktør. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Selv om der i dag er blevet præsenteret en politisk aftale om førerløse S-tog, kan der gå mange år, før det bliver en realitet.

Det fortæller DSB's direktør, Flemming Jensen, til Ritzau. Han nævner en række udfordringer, der skal løses først.

- Det er meget ambitiøst at tro, at der kan køre førerløse tog rundt på S-togsnettet allerede, når det nye signalsystem er færdigt i 2021. Det er først der, at man kan begynde at sætte arbejdet i gang, vurderer han.

Skal man undgå endnu en IC4-fadæse, når de nuværende S-tog skal pensioneres i 2030'erne, har DSB-direktøren et godt råd:

- Vores anbefaling vil klart være, at man finder en kendt teknologi, der er afprøvet og driftssikker, så det ikke bliver et udviklingsprojekt.

Udbud giver DSB mere fleksibilitet

Der er lagt op til, at DSB skal indgå som den offentlige part i et offentligt-privat partnerskab, hvor en privat operatør skal stå for driften af togene.

Hvad det kommer til at betyde for DSB's økonomi, kan Flemming Jensen, ifølge Ritzau, endnu ikke sige noget om.

Morten Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, mener, at det er fornuftigt, at driften af S-togene nu udbydes.

- Jeg tror, det er en rigtig god idé, fordi den kommende operatør, vil kunne løse problemer internt, hvilket man ellers ville skulle forhandle med Banedanmark om, hver gang der er et grænsefladespørgsmål. Det vil give mere fleksibilitet i forhold til at gøre tingene anderledes og bedre end i dag, siger han.

Ifølge ham er der gode resultater med ordningen fra udlandet. De førerløse toge gør, at man kan køre dem meget, tættere tættere, så der er plads til en tættere køreplads.

- Og så er det hurtigere at vende togene, så man har ikke brug for så mange, så det er billigere. Og så er det godt for regulariteten, fordi togførerne i dag også er en af kilderne til forsinkelser, siger han.

Her kan du se den første generation af S-tog:

drdk stog 1958 ulogo

/DR Nyheder/