Efter ændrede bilafgifter: Nye biler udleder mere CO2

Det er blevet billigere at købe større biler, og større biler forurener mere, konstaterer Danmarks Statistik.

Salget af nye biler har i kølvandet på efterårets aftale om bilafgifter ført til mere CO2-udledning. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Da regeringen og Dansk Folkeparti i efteråret blev enige om at ændre på bilafgifterne, var det med til at sætte gang i en bevægelse:

Danskerne fik råd til at købe større biler for de samme penge som tidligere, og det gjorde de. Salget af især såkaldte SUV’er som en Nissan Qashqai eller en Toyota Land Cruiser er eksempelvis steget.

Det betyder samtidig, at nye biler solgt efter afgiftsændringerne i efteråret har ført til en højere CO2-udledning. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

- Der er sket det, at danskerne har købt større biler for de samme penge. En større bil har større motor og mere energiforbrug, og det genererer mere CO2-udledning. Det er den simple udlægning af, hvad der er sket, siger specialkonsulent Søren Dalbro fra Danmarks Statistik.

Danmarks Statistik vurderer, at nye biler solgt efter afgiftsændringerne samlet set udleder mellem to og tre procent mere CO2, når man sammenligner med udledningen fra nye biler, der blev solgt før ændringerne af bilafgifterne.

Bilbranche: Ærgerlig og forkert udvikling

Specialkonsulent Søren Dalbro understreger, at der er tale om en tendens, som kan ændre sig i fremtiden, men han vurderer, at der vil gå en del år, før danske bilister i højere grad begynder at investere i mere miljøvenlige biler.

- De biler, vi får ind i dag, kører jo stadig på vejene om 15 år, så derfor tager det lang tid at få udskiftet hele den danske bilbestand på godt 2,5 millioner biler ud til noget, som virkelig batter i det samlede regnskab, siger Søren Dalbro.

Hos Bilbranchen, der repræsenterer de danske forhandlere af nye biler, er direktør Thomas Møller Sørensen ikke tilfreds med, at nye biler udleder mere CO2 end tidligere.

- Det er en ærgerlig udvikling, og det er en forkert udvikling. Vi har brug for, at også transporterhvervet og personvognene bidrager til den grønne omstilling. Så den udvikling skal vi have vendt, siger Thomas Møller Sørensen.

Han er dog optimistisk i forhold til, at udviklingen inden for en overskuelig periode vender. Optimismen begrunder direktøren med, at producenter og forhandlere af mere miljøvenlige biler som de såkaldte plugin-hybridbiler har svært ved at følge med efterspørgslen.

Ikke desto mindre mener Bilbranchen, at politikerne på Christiansborg bliver nødt til at se på de omdiskuterede bilafgifter endnu en gang.

I stedet for at lade registreringsafgiften på nye biler afhænge af pris, bør man basere afgiften på, hvor meget en ny bil forurener, lyder opfordringen.

- Vi skal have en egentlig omlægning af de danske bilafgifter og ikke bare en justering, som vi har fået de seneste år. Vi skal væk fra at lade afgiften afhænge af, hvad bilen koster, og i stedet lade det afhænge af, hvad bilen kan, eksempelvis bilens CO2-udledning, siger Thomas Møller Sørensen.

'Danmark sakker bagud'

Hos Dansk Elbil Alliance, som repræsenterer danske virksomheder med kommercielle interesser i udbredelsen af elbiler i Danmark, ser branchechef Lærke Flader den øgede CO2-udledning fra nye biler som et stort skridt i den forkerte retning.

- Jeg synes faktisk, det er kritisk. Vi kan se i de andre lande, at det går hurtigt. Danmark sakker bagud, siger Lærke Flader.

Hun henviser blandt andet til et land som Norge, hvor incitamenterne til at købe en elbil i stedet for en benzin- eller dieselbil er markant anderledes end i Danmark.

I Norge pålægges elbil-købere ingen registreringsafgift, de må køre i busbaner, der er gratis parkering i byerne, og der er blevet opstillet et stort antal ladestationer.

Det har accelereret salget af elbiler i Norge, hvor 40-45 procent af alle nye biler, der sælges, ifølge Danmarks Statistik er netop elbiler.

- I de andre lande går det stærkt i forhold til at omstille transportsektoren til elbiler og opladningshybrider. Det betyder også, at de får alle de gode fordele. De får leverancerne af bilerne, hvor Danmark har svært ved at følge med, siger Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

- Det risikerer at efterlade os i nødsporet, og det ønsker vi ikke. Vi er en såkaldt grøn vindernation, men det står skidt til, når det handler om transportsektoren, siger hun.

Dansk Elbil Alliance opfordrer politikerne til at sikre ro omkring bilafgifter, men mener til gengæld, at der er et stort behov for at sænke firmabilbeskatningen for medarbejdere, der vælger en grøn firmabil.

Skatteminister: For tidligt at drage konklusion

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) fastslår, at efterårets aftale om at sænke registreringsafgiften ikke havde til hensigt at "løse problemet med udledning af CO2".

Han mener dog, at det er for tidligt at drage en endelig konklusion i forhold til de nye bilers belastning af klimaet.

- De meget miljøvenlige og CO2-reducerende biler, der bliver solgt, er der lang produktionstid på, så de er ikke kommet ind i statistikerne endnu. Så vi har ikke et rigtigt billede til at drage en konklusion, siger Karsten Lauritzen.

- Det kan man om et halvt eller et helt år. Så kan man tage en evaluering af den bilaftale, vi har lavet. Jeg oplever, at de biler, der bliver solgt, er nogle, der er større og kører længere på literen. Så jeg tror, at det er det, det vil vise, siger han.