Efter kaos med elløbehjul: Minister klar til at stramme regler

Benny Engelbrecht vil stramme vejlov for at undgå elløbehjul, som flyder på gaderne.

Elløbehjul fylder meget i Københavns gader. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Det skal være slut med elløbehjul, der ligger smidt tilfældige steder på gader og fortove.

Sådan lyder det fra transportminister Benny Engelbrect (S). Han er til foråret klar til at stramme vejloven, så kommunerne får mulighed for at samle forladte løbehjul ind og sende regningen til firmaerne bag.

- Jeg vil sikre, at kommunerne i fremtiden får mulighed for at indsamle el-løbehjul, som står henkastet på steder, hvor de ikke bør stå. Det er klart, at kommunerne skal definere, hvor de må stå. Men hensigten skal være, at hvis de står på uhensigtsmæssige steder, kan de fjernes på udlejers regning, siger Benny Engelbrecht.

Han håber, at de nye regler kan træde i kraft inden næste sommer. Det er i turistsæsonen, at elløbehjulene bliver mest brugt.

Risikerer at blive kørt ned

Ministerens melding kommer efter en møde mandag, hvor de kommuner, der har elløbehjul i gaderne, mødtes i Transportministeriet.

I dag er det muligt at leje elløbehjul i både København, Aarhus, Odense og Vejle. Men der er stor forskel på, hvordan kommunerne har grebet det an. Derfor skulle kommunerne på mødet dele erfaringer med løbehjulene.

- Elløbehjul fylder meget i gadebilledet, men det fylder mere i nogle byer end i andre. Der er nogle byer, der har lidt bedre styr på det, og derfor har vi samlet de kommuner, der har flest elløbehjul, for at erfaringsudveksle.

- For eksempel kan man i Aarhus ikke opleve elløbehjul, der kører, på gågaden. Det ville have været hensigtsmæssigt, hvis København havde gjort det samme på Strøget, så forældre kunne gå der uden at risikere, at deres børn bliver kørt ned, siger Benny Engelbrecht.

Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, fra Enhedslisten har sagt til DR, at København har fået nej fra ministeriet til de tiltag, som kommunen gerne ville lave i forhold til el-løbehjulene.

Men ifølge Benny Engelbrecht har København ikke udnyttet de muligheder, som loven giver.

- Langt hen ad vejen har Københavns Kommune rigelig mulighed for at gribe ind over for det allerede i dag, men de benytter sig ikke af mulighederne. Men når vi strammer vejloven til foråret, vil jeg sikre, at reglerne bliver strammet på en måde, så København og andre kommuner rent faktisk komme til at bruge dem, siger transportministeren.