Efter kinesisk interesse: Regeringen overvejer finansiering af grønlandske lufthavne

USA advarede for få uger siden om, at kinesisk byggeri kunne ende med kinesisk militær tilstedeværelse.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og formand for Grønlands landsstyre, Naalakkersuisut, Kim Kielsen (Siumut) blev på et møde i dag enige om at kigge på lufthavnsfinansiering. (Foto: Statsministeriet © Ritzau Scanpix)

Regeringen vil se på, om Danmark kan være med til at finansiere nye grønlandske lufthavne.

Sådan lyder det fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), efter at den kinesiske entreprenørgigant China Communications Construction Company i marts blev prækvalificeret til at byde på projekterne.

Den kinesiske interesse fik i sidste måned den amerikanske forsvarsminister, Jim Mattis, til at advare sin danske kollega, Claus Hjort Frederiksen (V), om at kinesisk byggeaktivitet kunne ende med kinesisk militær tilstedeværelse.

Nu tilbyder statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) en hjælpende hånd til Grønland, for at virkeliggøre lufthavnsdrømmene, som han før har kritiseret for at være dyre i en grønlandsk kontekst.

Et fælles dansk grønlandsk udredningsarbejde skal afdække "om og i givet fald, hvordan man fra dansk side kan bidrage i forbindelse med finansieringen af dele af lufthavnsprojekterne", lyder det i en pressemeddelelse.

- Det aktuelle samlede lufthavnsprojekt kan have udenrigs- og sikkerhedspolitiske perspektiver, der rækker ud over Grønland, og det vil i en årrække lægge beslag på store ressourcer i Grønlands økonomi, siger Lars Løkke Rasmussen i en pressemeddelelse.

Kina ikke direkte nævnt

Statsministeriet nævner ikke direkte Kina i pressemeddelelsen. Det tætteste meddelelsen kommer er formuleringen:

- Det er regeringens vurdering, at det aktuelle samlede lufthavnsprojekt har en sådan størrelsesorden, at det – afhængigt af finansiering og valg af eksterne samarbejdspartnere – kan have udenrigs- og sikkerhedspolitiske perspektiver, både i og uden for Grønland.

Grønland har i kraft af sit selvstyre myndighed over blandt andet infrastrukturområdet, og har afvist, at Danmark har ret til indflydelse over lufthavnsbyggerierne.

Den opfattelse fastholder Grønland mellem linjerne i den fælles pressemeddelelse.

- Vores drøftelser om et samarbejde om lufthavnsbyggerierne bygger på den gældende kompetencefordeling mellem de grønlandske og de danske myndigheder samt ønsket om et ligeværdigt samarbejde. På det grundlag vil Naalakkersuisut gå positivt ind i samarbejdet, siger formand for Naalakkersuisut, den grønlandske regering, Kim Kielsen.

FE: Ricisi ved kinesiske investeringer

Imens der ikke fra Grønlands side har været tale om at optage kinesiske lån til lufthavnsprojekterne, har det vakt bekymring, at China Communications Construction Company, som er næsten 70 procent ejet af den kinesiske stat, har budt.

Blandt andet Forsvarets Efterretningstjeneste har tidligere fundet det sandsynligt, at det kinesiske styre vil prioritere "kommerciel tilstedeværelse og engagement i Grønland, selv om dette ikke måtte være kommercielt rentabelt på kort sigt".

- Som en følge af tætte forbindelser mellem kinesiske virksomheder og det politiske system i Kina er der særlige risici forbundet med omfattende kinesiske investeringer i Grønland. Det skyldes den indvirkning, som større investeringer fra Kina vil have på et samfund af Grønlands størrelse, skriver tjenesten i sin seneste risikovurdering.

Grønlands eneste lufthavn, der året rundt modtager jettrafik, er en tidligere amerikansk luftbase, hvorfra stort set alle passagerer skal flyve videre med propelfly for at nå deres slutdestination.

Derfor vil Grønland bruge omkring 3,6 milliarder kroner på at forlænge korte landingsbaner i Ilulissat i nord samt hovedstaden Nuuk, så de kan modtage jetfly. Planen er også at bygge en helt ny lufthavn i den sydgrønlandske hovedstad Qaqortoq.