Efter korruptionssag: Politikere kræver nødudgang i brokontrakt

Storstrømsbroen skal bygges af italienske firmaer, der ikke er på mafia-hvidliste.

I 2022 skal den nye Storstrømsbro stå klar mellem Sjælland og Falster. (Foto: Vejdirektoratet)

Hvis Vejdirektoratet lader to italienske byggefirmaer stå for opførslen af den nye Storstrømsbro, vil flere transportordførere have indbygget en "nødudgang" i kontrakten.

Byggefirmaerne er nemlig indblandet i en verserende sag om korruption i Italien, skriver Fagbladet 3F.

- Når der er faldet afgørelse i sagen med de italienske firmaer, skal vi have en mulighed for at komme ud af kontrakten. Vi skal ikke risikere at hænge på en kontrakt med et firma, der ikke er til at arbejde sammen med, siger SF's transportordfører, Karsten Hønge, til Fagbladet 3F.

Han kræver en såkaldt musefældeklausul, som kan ophæve kontrakten med de italienske firmaer, og Karsten Hønge får ifølge fagbladet opbakning fra Socialdemokratiet og Enhedslisten.

Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på den nye Storstrømsbro, der er Danmarks tredjestørste bro, og som vil koste 2,1 milliarder kroner.

Fagbladet 3F har tidligere skrevet, at to af de tre italienske entreprenørerfirmaer, der har vundet kontrakten på broen, skal forsvare sig i et igangværende retsopgør i Italien ovenpå en kæmpe korruptionsskandale i Venedig.

Condotte og Grandi Lavori Fincosit, som de to firmaer hedder, er heller ikke på de italienske myndighedernes hvidliste over firmaer, der er clearet for mistanke om mafiainfiltration.

Efter et møde med transportudvalget i december besluttede transportminister Ole Birk Olesen (LA) at udskyde kontraktindgåelsen med de italienske brobyggere og satte Kammeradvokaten til at undersøge sagen.

Den oprindelige Storstrømsbro, som blev bygget i 1935, skal rives ned, fordi den med et jernbanespor ikke længere er tidssvarende og samtidig er i dårlig forfatning. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Muligt at sikre sig en vej ud af kontrakten?

Ifølge Morten Qvist Fog, der er chefkonsulent i Dansk Industri og specialist i udbudslovens bestemmelser om udelukkelsesgrunde, er det muligt for Vejdirektoratet at sikre sig en vej ud af kontrakten med det italienske konsortium.

Lektor og forsker i udbudsret ved Syddansk Universitet Carina Risvig Hamer er enig i vurderingen. Hun lægger vægt på, at der kan laves en klausul om bortvisning, hvis de to italienske firmaer bliver dømt eller får tildelt en bøde fra en domstol.

Ifølge Fagbladet vil Vejdirektoratet afvente redegørelsen fra Kammeradvokaten, som også kan indeholde anbefalinger til kontrakten, men direktoratet er åben over for en "eksklusionsparagraf".

Partierne bag Togfonden blev i juli 2016 enige om at fremrykke byggeriet af den nye Storstrømsbro - forventningen er, at broen står færdig i 2022, og transportminister Ole Birk Olesen mener ikke, at byggeprojektet bliver "væsentligt forsinket" på grund af den verserende sag med de italienske firmaer.

Den oprindelige Storstrømsbro skal efterfølgende rives ned, fordi den med ét jernbanespor ikke længere er tidssvarende og samtidig er i dårlig forfatning.

Ny Storstrømsbro

  • Broen skal gå mellem Sjælland og Falster via Masnedø

  • Broen bliver cirka 4 kilometer lang, cirka 24 meter bred og får en gennemsejlingshøjde på 26 meter.

  • Arbejdet med Storstrømsbroen skal efter planen gå i gang til efteråret, og i 2022 skal den indvies til biltrafik. Et år senere følger jernbanetrafikken med.

  • Når den er færdig, vil den indeholde to spor til højhastighedstog, en tosporet landevej samt gang- og cykelsti.