Eksperter kritiserer ny Billund-bane: Giv hellere pengene væk

DF-aftryk i trafikaftale destruerer simpelthen værdi for samfundet, siger ekspert.

Sådan kan den nye station ved Billund Lufthavn komme til at se ud. Jernbanen - og resten af aftalen - bliver kun realiseret, hvis der fortsat er flertal for den efter et valg. Visualisering fra Banedanmarks høringsmateriale. (Foto: Banedanmark)

112,7 milliarder kroner bliver investeret i Danmarks infrastruktur frem mod 2030, hvis det står til regeringen og Dansk Folkeparti.

Men et af DF's aftryk i aftalen, en jernbane, der skal forbinde Vejle og Billund til 900 millioner kroner, får flere trafikeksperter til at spærre øjnene op. For projektet er ikke blot en dårlig forretning for samfundet – det giver ligefrem underskud, pointerer eksperterne.

- Det er meget usædvanligt, at man gennemfører et projekt, som er så dårligt, siger Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet.

Professorens skepsis bunder i det, der kaldes den interne rente. Det er myndighedernes mål for trafikinvesteringer, og ifølge Banedanmarks egen vurdering er den negativ for projektet.

- Samlet set destruerer man derved værdi for samfundet ved at bygge en bane som denne. Man kunne simpelthen gøre borgere i Vejle og Billund gladere ved bare at forære dem nogle skattekroner i stedet for denne bane.

Hvis banen var helt gratis at bygge, ville det så give mening økonomisk?

- Nej.

Mogens Fosgerau mener, at den interne rente bør være udgangspunktet, når trafikprojekter skal prioriteres, da den er et mål for, om samfundet bliver rigere eller fattigere af en investering i infrastrukturen, forklarer han. Man indregner blandt andet faktorer som miljø, penge, tid og trængsel.

'Alt i alt en rigtig dårlig idé'

Trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Larhmann ser den interne rente som en fin rettesnor for prioriteringer af infrastrukturprojekter. Men tallet bør ikke stå alene, da det ifølge forskeren langt fra er alle forhold, som man kan regne på. Han nævner et konkret eksempel:

- I fremtiden skal vi nå nogle CO2-mål, som vi har forpligtet os til i en anden sammenhæng. Transportsektoren skal være CO2-neutral i 2050.

- Det indgår overhovedet ikke i de økonomiske beregninger, at vi skal nå det mål, siger Harry Lahrmann og nævner påvirkning af lokalsamfund som et andet eksempel.

Men selv med et fokus på andet end blot økonomien, giver banen stadig absolut ingen mening, mener Harry Lahrmann.

- Alt i alt er det bare en rigtig dårlig idé. Der er meget få passagerer, som kommer til at køre med den bane. Den har heller ikke andre positive ting, siger trafikforskeren og nævner blandt andet uheldig linjeføring som et andet negativt afspekt af projektet.

Begge eksperter peger på, at for eksempel en udvidelse af S-tog-banen til Helsingør og Roskilde havde været en langt bedre forretning for samfundet. Det projekt har ifølge beregninger fra 2011 en intern rente på 9,7 procent, viser beregninger på Transportministeriets hjemmeside.

Blandt andet Produktivitetskommissionen har tidligere slået fast, at afkastet bør ligge på mindst fire procent ved infrastrukturinvesteringer.

'Vigtigt at få betjent Billund Lufthavn med bane'

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er dog glad for projektet, som hans parti har været drivende for at få igennem.

Som begrundelse for at bygge Billund-banen nævner han som det første, at Danmarks næststørste lufthavn nu vil blive betjent med tog ligesom den bane, som netop nu er under opførelse til Aalborg Lufthavn.

- Det er en ganske god idé at forsyne de største lufthavne med jernbanetrafik. Så kan vi måske få nogle til at stille bilen og tage banen i stedet for, siger Kim Christiansen.

Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, under præsentationen af trafikaftalen mellem hans parti og regeringen. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Transportordføreren giver heller ikke meget for de to trafikeksperters råd om at prioritere eksempelvis S-tog til Roskilde før en Billund-bane. Det kan ifølge ordføreren ikke sammenlignes.

- Uanset hvad Fosgerau og andre kloge hoveder måtte mene, så har vi altså besluttet, at vi gerne vil have en jernbane til Billund, siger Kim Christiansen.

V: 'Banen er ikke groet i vores have'

Hos Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er begejstringen over den nye aftale helt i top, men han anerkender de to eksperters kritik af baneprojektet til Billund, som hans parti nu står bag.

- Jeg kan kun være enig i, at der er en meget lav samfundsøkonomisk forentning i en bane fra Vejle til Billund. Det står klart. Jeg tror heller ikke, at der kommer til at køre så mange med den.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har været med til at forhandle den nye transportaftale for sit parti. (Foto: Agata Lenczewska-Madsen © Scanpix)

Kristian Pihl Lorentzen bakker alligevel op om Billund-banen, men lægger ikke skjul på, at 'den ikke er groet i vores have.'

- Sådan foregår det, når man laver politiske forhandlinger, og sådan må det være. Vi er tilfredse med aftalen og ser frem til at realisere den i de kommende år.

Hvis der stadig er flertal for banen efter valget, skal arbejdet efter planen begynde i 2023. Og den er ikke det første infrastrukturprojekt, som kritiseres for ikke at hænge sammen økonomisk.

Hovedstadens Letbane, som netop nu er under opførelse langs Københavns Ring 3, har ifølge en udredning også en negativ intern rente. Prisen for projektet er 6,2 milliarder kroner.

Facebook
Twitter