Enig opposition: Roadpricing er en dårlig idé

Det skuffer Enhedslisten, at regeringen har slået roadpricing ihjel. Men hos Dansk Folkeparti og Venstre er de enige i, at roadpricing er en dårlig idé.

(Foto: Dennis Lehmann © Scanpix)

Bedre sammenhængende cykelstier, bedre trafikinformation, bedre planlægning af vejarbejde, cykelparkering ved centrale stationer og et nyt by- og pendlercykelsystem.

Det er forslag for op mod 42 milliarder kroner, som Trængselskommissionen har fremlagt i dag til hvordan man undgår den værste trængsel på vejene omkring København.

Den meget omdiskuterede roadpricing eller betalingsveje blev allerede slået ihjel af regeringen inden præsentationen fra Trængselskommissionen.

Og det skuffer Enhedslisten, mens Dansk Folkeparti og Venstre er enig i, at roadpricing er en dårlig idé.Skuffet over at SF dropper mærkesag

Regeringens støtteparti Enhedslisten er skuffede over, at regeringen ikke vil indføre den elektroniske vejafgift, som ellers er Trængselskommissionens hovedanbefaling.

- Jeg er dybt forundret, og dybt skuffet over, at en SF-transportminister så hurtigt og uden at have læst baggrunden for rapporten kan aflive noget der burde være en SF mærkesag, siger Morten Kabel, der er trafikordfører for Enhedslisten i København, og selv er en del af trængselskommissionen.

Kommissionen har da også skrevet i sin rapport, at landsdækkende roadpricing er det redskab, der indeholder størst potentiale i forhold til effektivt at kunne regulere efterspørgslen på biltrafik.

Alternativer til vejafgiften

Men transportminister fra SF Pia Olsen Dyhr afviser roadpricing.

- Vi vurderer, at det på nuværende tidspunkt er for tidligt at arbejde videre med roadpricing, siger Pia Olsen Dyhr, og henviser blandt andet til, at teknikken skal tillade det, før man indfører betalingsveje.

Men nu vil Morten Kabel, der er trafikordfører for Enhedslisten kigge på alternativer til vejafgiften.

- Højere parkeringsafgifter, bedre kollektiv trafik, alle de redskaber vi overhovedet kan finde på paletten, siger Morten Kabel.

Fornuftigt ikke at indføre roadpricing

Helt andre toner lyder der fra oppositionen. Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen er glad for, at regeringen dropper roadpricing.

- Jeg synes det er fornuftigt, at man ikke vil indføre roadpricing. Dels er teknologien ikke til stede, og så kan man sige, at det er gammel vin på nye flasker, siger Kim Christensen der bare ser roadpricing som en ny form for betalingsring.

Han mener også, at der er masser af knapper man kan skrue på i forhold til trængsel.

- Man skal give billisterne et incitament til at stille bilen, og det gøres kun ved at skabe en bedre kollektiv trafik, og det er det, som vi blandt andet forsøger med togfonden, siger Kim Christiansen.

Venstre enig i at roadpricing er dårlig idé

Hos oppositionspartneren Venstre er medlem af Trafikudvalget, Martin Geertsen enig i, at den elektroniske vejafgift er en dårlig idé.

- Det vil betyde at bilejerne skulle beskattes yderligere sådan som regeringen i sin tid lagde det op, og derfor synes jeg, det er klogt, at regeringen nu ligger hvor den gør, siger Martin Geertsen (V).

Han siger også, at han ville være bekymret for at udstyre en rød regering med roadpricing.

- For jeg er helt overbevist om, at det kommer til at betyde højere afgifter for bilejerne, siger Martin Geertsen.

I stedet vil Venstre fokusere på at investere penge i veje og offentlig transport.

Facebook
Twitter