Danske EP-kandidater: Hurtigere tog skal erstatte flyrejser i Europa

Fly er en af de største CO2-syndere, og derfor vil danske EU-kandidater arbejde for flere højhastighedstog.

13 timer.

Plus forsinkelser.

Så lang tid tager det, når Karoline Tolstrup fra Aalborg skal til Køln i Tyskland, hvor hun læser på universitetet.

- Det er hyggeligt at køre i tog, men det kunne være dejligt, hvis det gik lidt hurtigere, siger Karoline Tolstrup, der flere gange om året tager toget mellem Tyskland og Danmark i stedet for at flyve.

Og hun er ikke den eneste, der efterlyser hurtigere tog. Også blandt de danske spidskandidater til europaparlamentsvalget mener et flertal, at togforbindelserne i EU skal blive bedre.

EU skal helt konkret arbejde for, at der kommer flere højhastighedstog på skinnerne mellem de større europæiske byer. Det svarer 7 ud af de 10 danske spidskandidater i en rundringning, som DR Nyheder har lavet.

- Det er helt afgørende, at vi får skabt et bæredygtigt alternativ til at tage flyet, hvis vi skal i mål med den grønne omstilling i Europa, og det kræver investeringer i bedre, hurtigere og billigere togrejser, siger Nikolaj Villumsen (EL).

- EU bruger lige nu milliarder af skattekroner på investeringer af asfalt og motorveje - og det skal stoppes, fortsætter han.

Også hos Venstre går Morten Løkkegaard til valg på at forbedre togdriften mellem EU-landene.

- Det er helt oplagt at tage fat i togdriften, når der er så meget pres på vejene, og flytrafikken har været så voldsom. Nu har vi også klimaproblemstillingen, hvor man begynder at tale om, at vi skal flyve noget mindre, siger han.

Ifølge Morten Løkkegaard, der i denne omgang har siddet i Europa-Parlamentet siden 2016, har EU allerede afsat penge til bedre togforbindelser. Derfor efterlyser han, at de enkelte medlemslande bidrager økonomisk for at nå målene om flere højhastighedstog.

- Det er ikke nok, at det bare er EU-systemet, der ønsker det, siger han.

Flere flyvninger og mere CO2

CO2-udledningen i luftfartssektoren har generelt været stigende og vil ifølge prognoser stige yderligere.

Ifølge opgørelser fra IATA (den internationale lufttransport-sammenslutning, red.) vil flytrafikken i Danmark og andre europæiske lande stige med to procentpoint om året frem mod 2037.

Det vil betyde – hvis prognoserne holder stik – at vi i 2037 vil have over 50 millioner passagerer gennem de danske lufthavne. Og fortsætter udviklingen i samme tempo, vil tallet lyde på godt 67 millioner passagerer i 2050.

Det er netop også af klimahensyn, at Karoline Tolstrup tager toget i stedet for at flyve til Køln, fortæller hun.

- Det sviner meget mere at flyve. Og det er i hvert fald ikke på grund af prisen eller tiden, at man vælger toget, siger hun og forklarer, at hun på en tur til Køln skal skifte tog to gange, og at der ofte er forsinkelser.

Hun håber derfor, at de danske kandidater kan gøre en forskel på EU-plan, hvis de bliver valgt til parlamentet, når danskerne skal til stemmeurnerne den 26. maj.

- Jeg tænker, at man ville kunne udvikle togsystemet, så forbindelserne kunne blive både bedre og hurtigere, siger hun.

Karoline Tolstrup tager toget flere gange om året i stedet for at flyve. Hun gør det på grund af klimaet. (© dr)

Økonom: Det er for dyrt

Men ifølge Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, er det alt for dyrt at etablere højhastighedstog mellem Europas større byer i forhold til, hvor mange mennesker der vil benytte togene.

- Politikerne skal først få regnet på, hvad det koster, og hvor meget CO2 de får for pengene. Så vil de nok finde ud af, at det er et ekstremt dyrt klimatiltag, siger han.

Han anerkender, at flere passagerer vil benytte togene, hvis de kører hurtigere, end de gør i dag.

- Men man skal bare huske, at det koster meget at bygge togskinner og højhastighedstog. Jeg tror ikke, at det er den mest omkostningseffektive måde at redde klimaet på. For det er så stor en opgave, at det gælder om at begrænse udledningerne af CO2 så billigt, man kan. Og der står tog ikke øverst på listen, siger han.

Politikere holder fast: Tog er vejen frem

Men den udmelding får ikke politikerne til at tøve - de mener stadig, at højhastighedstog er vejen frem.

- På den lange bane er jeg slet ikke i tvivl om, at der er fremtid i at køre i tog - både med hensyn til klima, økonomi og rejseoplevelser, siger Morten Løkkegaard.

Men hvad siger du til, at økonomen siger, det vil være for dyrt at etablere højhastighedstogbaner i forhold til, hvor stor efterspørgsel der er, og hvor meget det vil koste i forhold til gevinsten for klimaet?

- Tog er ikke hele løsningen. Det kommer ikke til at erstatte bilerne på nogen måde, men det er et supplement, som vi ikke har gjort nok ved, siger Morten Løkkegaard.

Nikolaj Villumsen er heller ikke i tvivl om, at bedre togforbindelse er en del af trafikløsningen.

- Vi har ikke råd til at lade være. Hvis vi ikke handler nu, så kommer klimaforandringerne ud af kontrol, og vi skal gøre noget, siger Nikolaj Villumsen.

I toget mod Tyskland er Karoline Tolstrup heller ikke i tvivl om, at hun ville rejse med tog endnu oftere, hvis hun kunne komme hurtigere frem, end hun gør i dag.

- Det ville være fantastisk. Så ville man hurtigere komme fra a til b, siger hun og fortsætter:

- Jeg vil gerne opleve Europa. Og det er via tog, man gør det.

Facebook
Twitter