DF vil tage magten over filmpenge fra EU: Vi skal selv bestemme, hvad kulturstøtte går til

Kulturminister Mette Bock (LA) kalder det en "god ting", at dansk film får støtte fra EU.

Esben Smed i rollen som Daniel i filmatiseringen af Puk Damsgårds bog 'Ser du månen Daniel', der handler om den danske fotograf Daniel Rye, der blev holdt som gidsel af Islamisk Stat. Filmen, der har fået støtte af EU ventes af få premiere til september. Pressefoto © Nordisk Film

Når filmfestivalen i Cannes i dag slår dørene op til halvanden uge med fremvisninger og kendistræf, kan flere af filmene være støttet af EU-midler.

Den europæiske filmindustri får 6.1 milliarder kroner i støtte fra EU, hvad der svarer til 750 millioner kroner om året, og dermed er film- og tv-industrien den kultursektor, der får mest EU-støtte.

Dansk film modtager hvert år mellem 35 og 40 millioner kroner fra EU, men står det til Dansk Folkeparti, skal det i fremtiden være op til medlemslandene selv at fordele pengene til film og tv.

- Pengene til dansk film skal komme fra den danske statskasse, og jeg synes, det ville være bedre, hvis det i høj grad var politikere, der er tæt på borgerne i Danmark, der træffer beslutninger sammen med fagfolk om, hvordan man får mest kultur og film for pengene, siger partiets spidskandidat ved europaparlamentsvalget, Peter Kofod.

Kulturministeren: EU har en rolle at spille

EU's samlede kulturbudget er på mere end 11 milliarder kroner om året.

Fra Europa-Kommissionens side er der lagt op til, at puljen til film og tv i fremtiden skal vokse.

Ifølge kulturminister Mette Bock (LA) er det helt fint, at EU's kulturstøtte er øremærket dansk film og tv. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Ifølge kulturminister Mette Bock (LA) handler spørgsmålet om EU-støtte til dansk film ikke om flere eller færre midler. Det er nemlig vigtigere at have for øje, at forretningsmodellerne udvikler sig, siger hun.

- Vi ved, at den måde, man finansierer tingene på, er under forandring, og det skal vi selvfølgelig være åbne for – men at man investerer i film, det er en rigtigt god ting, siger hun.

Men er du enig i, at man skal kunne søge midler til film fra EU?

- EU har en rolle at spille, også når man taler kultur og kulturarv – for EU er altså ikke bare paragraffer og regneark, siger Mette Bock.

Hård konkurrence i europæisk filmbranche

Nordisk Film Distribution er en af de spillere i den europæiske filmindustri, der får EU-støtte til lancering af film.

Og det er afgørende, at EU støtter det internationale arbejde med film fra smalle sprogområder, mener direktør Kenneth Wiberg, der er på Cannes Festivalen for at blandt andet at sælge danske film som den biografaktuelle ‘Dronningen’ og kommende premierefilm som ‘Valhalla’ og ‘Ser Du Månen, Daniel’.

- Når filmkøbmænd rundt om fra Europa investerer i og finder film her på Cannes Film Festival, så risikerer de en del penge, siger han og påpeger, at selvom danske film kan fungere godt i Danmark, hvor vi betragter dem som store film, bliver de i udlandet stadig set som "art house".

- Derfor kan det både være svært og risikabelt at handle med de film. Som distributør betyder EU’s lanceringsstøtte, at man har mulighed for at tjene nogle af de penge hjem, som man investerer i for eksempel lokalisering og markedsføring, lyder det fra Kenneth Wiberg.

Alverdens filmfolk er samlet til den 72. filmfestival i Cannes. Her ses den Oscar-vindende instruktør Alejandro Gonzalez Inarritu, der er udnævnt itl årets juryformand. (Foto: Eric Gaillard © Scanpix)

Ifølge direktøren fra Nordisk Film Distribution er der hård konkurrence for filmdistributionen, der bliver udfordret af streamingtjenester.

- Som distributør af film skal man sælge historien til forbrugerne, og når man så har ofret en masse penge på at få filmen op på biograflærred i dét land, skal man bagefter have solgt til tv-stationer og platforme, som måske hellere vil købe større, bredere film eller tv-serier, siger han.

Konservative: Kultur er et nationalt anliggende

Hos De Konservative mener spidskandidat ved EP-valget Pernille Weiss, at kultur er et nationalt anliggende, og at EU derfor principielt ikke behøver at stå for fordelingen af midler, siger hun.

- Men nu er det EU, der gør det, og det betyder, at Danmark har mulighed for at søge penge til kultur den vej, og jeg er da glad for, at det lykkes Danmark at hente ressourcer til interessante og vigtige film.

Ifølge Pernille Weiss er det afgørende, at det er fagligt kompetente mennesker, der uddeler støtten.

- Også her ville det derfor være logisk, at man på sigt lægger det ude i nationalstaterne, siger hun.

Der er valg til Europa-Parlamentet 26. maj. Her kan du møde alle de danske spidskandidater:

Facebook
Twitter